Suomalaisten mielestä leppoisan kesäautoilun suurimmat riskitekijät ovat vaaralliset ohitukset, liian lyhyet turvavälit ja vesiliirto.
Vesiliirron riski on todellinen varsinkin silloin, kun raju ukkoskuuro yllättää. Hyvät renkaat ja oikea ilmanpaine vähentävät vaaraa, mutta tärkeintä on säilyttää maltti ja reagoida tilanteeseen oikein. Jos auto joutuu vesiliirtoon, ota jalka pois kaasupolkimelta, kytkin pohjaan ja ohjaus kulkusuuntaan.
Suomen maanteiden syvät urat täyttyvät sadekelillä helposti vedestä. Varsinkin ohitustilanteessa uriin ajautuu helposti, vaikka niissä ajamista tulee erityisesti välttää.
Uudet, korkealaatuiset kesärenkaat vähentävät vesiliirron riskiä, mutta jos vettä tulee taivaan täydeltä, nekään eivät pysty estämään vesiliirtoa, jos auton vauhti on liian korkea.
− Kovalla sateella ainoa oikea tapa on vähentää nopeutta, jotta renkaiden urat ehtivät poistamaan riittävästi vettä renkaan ja tien välistä. Hyvät renkaat toki pienentävät riskiä, mutta niidenkin vedenpoistokyky on rajoitettu, jos vettä tulee kuin aisaa ja tilannenopeus on liian korkea, varoittaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Renkaiden urien yksi päätehtävä on poistaa vettä renkaan ja tien välistä. Lain mukaan kesärenkaiden pienin sallittu uransyvyys on 1,6 millimetriä, mutta vesiliirron riski on todella suuri näin kuluneilla renkailla. Nokian Renkaat suositteleekin vähintään neljän millimetrin uransyvyyttä.
Myös kesärenkaiden laatu vaikuttaa vesiliirron torjuntakykyyn. Tekniikan Maailman (5/2016) kesärengastestin paras rengas lähti vesiliirtoon 85,8 km/h nopeudessa, kun testin heikoin rengas ajautui vesiliirtoon kun nopeutta oli vasta 77,7 km/h.
