Verkko-ostos tilataan yhä useammin ulkomailta

Suomalaiskuluttajat tekevät entistä suuremman osan verkko-ostoksistaan ulkomaisissa verkkokaupoissa. Jo kolmasosa verkko-ostoksiin kulutetuista euroista menee ulkomaille.

Viime vuonna suomalaiset ostivat verkkokaupasta tuotteita ja palveluja kaikkiaan noin kolmella miljardilla eurolla.

Kotimaisia verkkokauppoja on vielä vähän. Vasta alle viidenneksellä suomalaisyrityksistä on verkkokauppa, mutta määrä kasvaa tasaisesti. Lisäksi kotimaisten verkkokauppojen hinnat ja valikoima häviävät usein ulkomaisille kaupoille.

Suomalaiset ostavat paljon esimerkiksi saksalaisista, tanskalaisista ja ruotsalaisista verkkokaupoista. Yleisin ongelma rajat ylittävässä verkkokaupassa on se, että asiakas ei saa maksamiaan tuotteita.

Uusia verkkokauppoja perustavat lähivuosina etenkin pienet yritykset.

Joka toinen ostanut verkon kautta

Joka toinen suomalainen on ostanut tuotteita tai palveluita verkkokaupasta. Eniten kuluttajat ostavat netistä matkailupalveluita, pääsylippuja, kirjoja ja lehtiä, vaatteita sekä musiikkia ja videoita.

Verkon rooli on kasvanut myös ostopäätösten tekemisessä. Esimerkiksi elektroniikan ostopäätös tehdään usein verkossa, vaikka tuote ostetaankin kaupasta.

Tunnetuimmat suomalaiset verkkokaupat ovat huuto.net, NetAnttila, Lippupalvelu, Ellos ja Hobby Hall.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat