Veikkauksen kohun nostattanut mainonta on voinut jopa rikkoa lakia – "Sellaistakin markkinointia on epäilemättä ollut"

Veikkaus myöntää tehneensä virheitä – laittanut noin puolet mainonnastaan tauolle 1:51
Veikkaus myöntää tehneensä virheitä – laittanut noin puolet mainonnastaan tauolle

Monopoliyhtiö Veikkauksen kulmia nostattavan mainonnan taustalla ovat todennäköisesti ankaran kilpailun aiheuttamat paineet. Näin arvioi rahapelipolitiikkaa tutkinut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Jani Selin.

Selinin mukaan ulkomaiset rahapelisivustot ovat vuosien ajan kasvattaneet osuuttaan rahapeleissä.

– Se keino, jolla siihen voi vastata, on lisätä omaa markkinointia. Osin varmaan siihen myös nämä ylilyönnitkin liittyvät, kun pyritään vastaamaan monopolin ulkopuoliseen paineeseen, Selin sanoo STT:lle.

Tutkijan mukaan lisääntyvä markkinointi kuitenkin ”lyö korville” rahapelihaittojen vähentämistä ja ehkäisyä.

– Jos pyritään suuntaamaan kotimainen kysyntä kotimaisiin monopolipeleihin lisääntyvällä markkinoinnilla, samaan aikaan on tietysti uhkana, että myös haitat kasvavat kotimaisella kentällä.

Sisäministeriön neuvotteleva virkamies Jukka Tukia kuitenkin huomauttaa, että Veikkaus mainostaa osin eri pelejä kuin ulkomaiset kilpailijat.

– Veikkaus ei saa markkinoida esimerkiksi netissä olevia raha-automaatteja, joissa on ulkomaista kilpailua. Samanlaista kilpailua ei ole loton tyyppisissä peleissä, joita saa markkinoida, Tukia sanoo.

Veikkaus ilmoitti eilen laittavansa puolet mainonnastaan tauolle syyskuun loppuun saakka ja tekevänsä markkinoinnistaan ulkopuolisen selvityksen. Kritiikkiä yhtiö sai esimerkiksi radiomainoksestaan, jossa terapeuttihahmo kehotti pelaamaan Veikkauksen Toto-ravipeliä.

Arpajaislain vastaista mainontaa?

Arpajaislain mukaan rahapelien pelaamista ei saa kuvata myönteisesti eikä pelaamattomuutta tai kohtuullista pelaamista saa kuvata kielteisesti.

– Sellaistakin markkinointia on epäilemättä ollut, joka ei minun nähdäkseni täytä tuota kirjausta, Selin sanoo ja jatkaa, että yksittäisen mainoksen arviointi on kuitenkin hyvin tulkinnanvaraista.

Rahapelien markkinoinnissa ei ylipäänsä kiinnitetä riittävästi huomiota haavoittuviin ryhmiin, tutkija sanoo.

– Kenties oppia voisi löytyä alkoholin ja tupakan markkinoinnista, siellä on kuitenkin tutkimusta ja sääntelyä paljon enemmän kuin rahapelipuolella.

Arpajaislakia määrä uudistaa

Hallitusohjelmaan on kirjattu arpajaislain uudistus hallituskauden alussa. Lain päivityksellä pyritään turvaamaan Veikkauksen toimintaedellytykset ”nopeasti muuttuneessa toimintaympäristössä”.

Sisäministeriön keväällä valmistuneessa esiselvityksessä tarkasteltiin muun muassa mahdollisuutta estää pelaajien pääsy ja rahansiirrot ulkomaisille nettikasinoille. Sisäministeriön mukaan ulkomaisen kilpailun väheneminen voisi myös vähentää Veikkauksen tarvetta markkinoida pelejään.

Ministeriöstä kerrotaan, että arpajaislain uudistuksen suuntaviivoista tai aikatauluista ei ole vielä sovittu.

Lue myös:

    Uusimmat