Monopoliyhtiö Veikkauksen kulmia nostattavan mainonnan taustalla ovat todennäköisesti ankaran kilpailun aiheuttamat paineet. Näin arvioi rahapelipolitiikkaa tutkinut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Jani Selin.
Selinin mukaan ulkomaiset rahapelisivustot ovat vuosien ajan kasvattaneet osuuttaan rahapeleissä.
– Se keino, jolla siihen voi vastata, on lisätä omaa markkinointia. Osin varmaan siihen myös nämä ylilyönnitkin liittyvät, kun pyritään vastaamaan monopolin ulkopuoliseen paineeseen, Selin sanoo STT:lle.
Lue myös: Veikkaus myöntää kohua herättäneiden mainosten jälkeen: "Olemme tehneet virheitä" – osa markkinoinnista tauolle
Tutkijan mukaan lisääntyvä markkinointi kuitenkin ”lyö korville” rahapelihaittojen vähentämistä ja ehkäisyä.
– Jos pyritään suuntaamaan kotimainen kysyntä kotimaisiin monopolipeleihin lisääntyvällä markkinoinnilla, samaan aikaan on tietysti uhkana, että myös haitat kasvavat kotimaisella kentällä.
Sisäministeriön neuvotteleva virkamies Jukka Tukia kuitenkin huomauttaa, että Veikkaus mainostaa osin eri pelejä kuin ulkomaiset kilpailijat.
