Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Valtteri Bottaksen uudessa autossa käyty Ferrarin ja Red Bullin apajilla – viime vuoden autoon selvä eroavaisuus

2020 Europa Press
Julkaistu 21.02.2020 05:35
Toimittajan kuva

Antti Rämänen, Barcelona

antti.ramanen@mtv.fi

@anttira

Mercedes on tuonut F1-talvitesteihin auton, jossa etupää on varsin viimevuotisen mestariauton kaltainen, mutta peräpäässä tiimi on mennyt uuteen suuntaan.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen esittelee uuden W11-auton yksityiskohtia.

Etusiipi ja keula

GettyImages-1201977530Joan Valls/NurPhoto

Etusiipi noudattaa ihan samaa konseptia kuin viime vuonnakin. Elementit menevät korkealle siiven päähän saakka. Ilmaa viedään paljon renkaan yli.

Keulassa ei ole lähdetty sellaiseen muotoiluun kuin esimerkiksi Red Bullilla, jonka nokassa on selvä reikä, vaan Mersulla on vain pieni ilmanottoaukko ja vähän pyöreämpi muoto.

Etujousitus

GettyImages-1201960727

Ylätukivarren kiinnityspiste on vähän korkeammalla, jos vertaa vaikka Red Bulliin, ja se on tuotu vähän ulommas. Alempi kiinnityspiste menee melkein renkaan puolivälin yläpuolelle. Tämäkin on tuttu konsepti viime vuoden autosta.

Kylkien muotoilu

10.10561305et

Tässä auto eroaa huomattavasti viime vuodesta. Jäähdytysilman sisäänotto on tuotu nyt ohjaamon sivuilla olevien törmäyssuojien yläpuolelle. Siinä Mersu on vähän vaihtanut konseptiaan. Tämä on samantyyppinen kuin mitä Ferrari käytti viime vuonna.

Sivuponttoonit laskevat jäähdytysilman sisäänottoaukkojen jälkeen todella, todella nopeasti alas. Tätä on nähty vähän muissakin autoissa, kuten Williamsissa. Siinä pyritään saamaan moottorin ympärillä oleva volyymi mahdollisimman pieneksi, jotta pohjalevy saadaan toimimaan ja tuomaan ilmaa diffuusorille mahdollisen paljon.

Takajousitus

GettyImages-1207493643

Takapään jousitus on hyvin samantyylinen kuin Red Bullilla. Jos katsotaan vetotankoa, josta voima välittyy jousille ja iskunvaimennukseen, se otetaan aika pitkältä ylemmästä tukivarresta. Vetotangon kiinnityskohta on aika kaukana sisällä. Se on viety pois pohjalevyn luota aiheuttamasta turbulenssia. Myös alempi tukivarsi on hyvin korkealla.

Lisää aiheesta:

F1-tallin radikaali värimuutos paljastaa uudesta autosta herkullisen yksityiskohdanRatkaisu viety äärimmilleen – Red Bullin F1-auton peräpäässä menty vielä Mercedestä pidemmälleKimi Räikkösen autossa uusia, kierrätettyjä ja erikoisiakin ratkaisuita – osa tiimeistä menee jo täysin toiseen suuntaanKimi Räikkösen autosta nousee esiin mehukkaita yksityiskohtia: "Erilainen, omanlainen muotoilu"Mercedeksen F1-autosta paljastui Ferrarilta napattu idea: ”Mennään ihan limitillä – saa nähdä tuleeko ongelmia”Kimi Räikkösen autosta paljastui useita mielenkiintoisia yksityiskohtia – Ossi Oikarinen esittelee 10 oivallusta F1-testiviikolta
F1Valtteri BottasMercedesRed BullFerrariUrheilu
PA Wire/PA Images

/All Over Press

2020 Europa Press

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • 10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa