Mainos

Valo laittaa sisäisen kellon oikeaan

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan keinovalo auttaa heräämään pimeänä aamuna.

Pimeät aamut vaikeuttavat heräämistä ja moni on alakuloinen ja väsynyt valon vähetessä.

Sängystä nouseminen on vaikeaa, koska yöhormonia, eli melatoniinia, erittyy aivoissa vielä heräämisen jälkeenkin.

Kirkasvalolamppu auttaa heräämään aamuisin, mutta sen käytön on oltava säännöllistä. Auringon korviketta on nautittava vähintään viitenä päivänä viikossa 30-60 minuuttia kerrallaan. Illalla nautittu valohoito ei vaikuta seuraavaan päivään, vaan lampun on oltava päällä nimenomaan aamulla, eli aamukuuden ja kymmenen välillä.

Myös talviaikaan siirtyminen haittaa heräämistä. Unitutkijoiden mielestä kellojen siirtäminen ei ole ihmisen terveyden kannalta tarkoituksenmukaista ja jopa 2/3 ihmisistä kärsii ajan muuttumisesta.

Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos/ Tervesuomi.fi

Kuvat: Shutterstock

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.