Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uusi laki astuu vihdoin voimaan: Opinnot ajokorttia varten saa aloittaa jo 16-vuotiaana

10:57Tällainen on B-kortin ajokoe
Julkaistu 29.06.2018 10:56

MTV LIFESTYLE

Sunnuntaina voimaan astuva uusi ajokorttilaki punnitsee autokoulujen kyvyn ja halun kilpailla opetuslupalaisten palveluissa – markkinoiden ehdoilla. Pakollisten kurssien tarjonta ja hinnoittelu näyttää lopulta sen, kuinka hyvin uudistus toimii.

Pääkuvan video

Tällainen on B-kortin ajokoe – Autoliitto havainnollistaa 

Uudessa ajokorttilaissa annetaan enemmän painoarvoa osaamiselle kuin sille, missä ja miten asiat on opiskeltu. Esimerkiksi teoriaopetuksessa on huomattavasti enemmän joustoa kuin aikaisemmin.

– Joku oppii teorian helposti ja toiselta se vaatii enemmän ponnisteluja. Tämä haastaa myös palveluntarjoajia tarjoamaan ajokorttia suorittaville hyvin tehtyjä oppimateriaaleja itseopiskeluun verkossa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Uutta on myös se, että autokoulun saa aloittaa täytettyään 16 vuotta.

– Nuori saa erinomaiset lähtökohdat turvalliselle autoilulle voidessaan valvotusti harjoitella ajamista kaikissa eri olosuhteissa ja liikenneympäristöissä jopa kahden vuoden ajan, Nieminen kertoo.

Ajotuntien minimimäärä on pudotettu kymmeneen, mutta moni tarvitsee tätä enemmän ajokokemusta ennen ajokokeen läpäisemistä.

Turvallisuuskoulutuksen tarvitse käydä vain kerran

Ennen opetuslupaopetuksen aloittamista oppilaan on osallistuttava autokoulussa neljän teoriatunnin mittaiseen niin sanottuun ensimmäisen ajokortin koulutukseen eli turvallisuuskoulutukseen. Tämä koulutus käydään nimensä mukaisesti vain kerran ensimmäistä ajokorttia suoritettaessa. Eli jos oppilaalla on entuudestaan esimerkiksi mopokortti, ei turvallisuuskoulutusta tarvitse enää käydä ennen B-kortin opetuksen aloittamista.

Toinen myös opetuslupalaisille pakollinen autokouluosio on neljästä teoriatunnista ja neljästä ajotunnista koostuva riskientunnistamiskoulutus, joka pitää käydä ennen kuljettajatutkinnon ajokoetta. Vastaavasti aiemmin pakolliset harjoitteluvaihe ja syventävä vaihe poistuvat.

– Nyt on mielenkiintoista nähdä, miten autokoulut paketoivat palvelunsa ja miten ne hinnoitellaan. Toimivien markkinoiden kannalta on tärkeää, että kumpaakin opetuslupaoppilaille pakollista koulutusta tulee myös riittävästi tarjolle. Tällä hetkellä niin kutsutun turvallisuuskoulutuksen hinnat vaihtelevat noin 50–175 euron välillä ja riskientunnistamiskoulutuksen 300–600 euron välillä, Nieminen kertoo.

Niemisen mukaan oleellista on, ettei opetuslupaoppilailta vaadittavan lakisääteisen koulutuksen osalta pääse syntymään alueellisia markkinoita, joissa määräävässä markkina-asemassa oleva autokoulu tai autokouluketju pääsee hinnoittelemaan tuotteet.

Kuluttajan on syytä olla hereillä myös kokonaan autokoulussa suoritettavien koulutuspakettien vertailussa, sillä pakettien hinnat ja niiden sisällöt vaihtelevat. Ennen lopullista valintaa kannattaa tarkistaa, mitä koulutukseen sisältyy ja mitä mahdollinen lisäkoulutus, kuten ylimääräiset ajotunnit maksavat. Laadullisen arvion tekeminen on hankalaa, mutta avoimen tiedon avulla tähänkin voidaan saada jatkossa parannusta.

On myös hyvä huomioida, että osa opetuksesta on mahdollista hankkia virtuaalisesti vaikka oman paikkakunnan ulkopuolelta.

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluilleOnko autokoulussa nykyään liian vähän ajo-opetusta? Asiantuntija: "Revitelty mehevin klikkiotsikoin""Ajokoe toimii oikein, jos osaamattomat eivät sitä läpäise" – opetuslupaoppilaat klaaraavat inssin ykkösellä useammin kuin autokoululaisetYhä useampi valitsee opetuslupaopetuksen – näistä syistä ratin taakse kannattaa hypätä jo 16-vuotiaanaYhä useamman ajokortti jää saamatta ensimmäisellä koekerralla – "Mopopoika kävi teoriakokeessa 12 kertaa"Ratin taakse valvotusti jo 16-vuotiaana, autokoulu yksivaiheiseksi – tämä kaikki muuttuu uuden ajokorttilain myötä
AjokorttiAutokouluAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ajokortti
  • 27.10.11:35
    Liikenneturvallisuus

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 21.10.16:44
    EU

    EU päätti ajokortista: Tämä kaikki muuttuu

  • 5.9.16:27
    Liikenneonnettomuudet

    Auto vajosi louhokseen, kaksi nuorta kuoli – samana päivänä ajokortin saaneen 17-vuotiaan kuskin rikosepäilyt tarkentuivat

  • 22.8.11:51
    Liikenneturvallisuus

    Poliisi: Näin voisimme estää nuorten kuolemia liikenteessä

  • 4.7.12:13
    Liikenneonnettomuudet

    Laitilan 17-vuotias turmakuski sai ajokortin vain tunteja aiemmin – kaksi nuorta kuoli