Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

EU päätti ajokortista: Tämä kaikki muuttuu

EU-parlamentti on hyväksynyt uudet ajokorttisäännöt unionille.
EU-parlamentti on hyväksynyt uudet ajokorttisäännöt unionille.All Over Press
Julkaistu 21.10.2025 16:44

MTV UUTISET – STT

Digitaalisesta ajokortista tulee EU:n pääasiallinen ajokorttimuoto.

EU-parlamentti hyväksyi tiistaina unionille uudet ajokorttisäännöt, joilla pyritään parantamaan EU:n liikenneturvallisuutta.

Uusille kuljettajille tulee uusien sääntöjen myötä ainakin kahden vuoden koeaika. Digitaalinen ajokortti voi uusien sääntöjen myötä korvata perinteisen fyysisen ajokortin.

Ajokiellot ovat uusien sääntöjen myötä voimassa myös ulkomailla.

Ajokortin saamiseksi kuljettajan on nyt osoitettava, että hän on tietoinen kuolleisiin kulmiin liittyvistä riskeistä, kuljettajaa avustavista järjestelmistä, ovien turvallisesta avaamisesta ja riskeistä, joita aiheutuu puhelimen käytöstä ajaessa.

– Meppien vaatimusten seurauksena uusissa koulutus- ja testausvaatimuksissa painotetaan entistä enemmän kuljettajien tietoisuutta jalankulkijoista, lapsista, pyöräilijöistä ja muista haavoittuvista tienkäyttäjistä, EU-parlamentti kirjoittaa tiedotteessaan.

Tiukemmat säännöt kokemattomille kuskeille

17-vuotiaat voivat jatkossa hankkia ajokortin, mutta heidän on ajettava kokeneen kuljettajan seurassa, kunnes he täyttävät 18 vuotta.

Uusissa säännöissä asetetaan ensimmäistä kertaa vähintään kahden vuoden koeaika kokemattomille kuljettajille. Näihin kuljettajiin sovelletaan tiukempia sääntöjä ja seuraamuksia, jos he ajavat alkoholin vaikutuksen alaisina tai eivät käytä turvavöitä tai lasten turvajärjestelmiä.

Matkapuhelimella käytettävästä digitaalisesta ajokortista tulee uusien sääntöjen myötä EU:n pääasiallinen ajokorttimuoto. Kuljettajilla on kuitenkin oikeus anoa fyysistä ajokorttia, joka on myönnettävä ilman aiheetonta viivytystä ja yleensä kolmen viikon kuluessa.

Voimassaoloajat entisellään

Moottoripyörän ja henkilöauton ajokorttien voimassaoloaika on jatkossa 15 vuotta, mutta jäsenmaat voivat lyhentää voimassaoloajan kymmeneen vuoteen, jos ajokorttia käytetään kansallisena henkilöllisyystodistuksena. Kuorma-auton ja linja-auton ajokorttien voimassaoloaika on vastaisuudessa viisi vuotta.

Suomessa moottoripyörien ja henkilöauton ajokorttien voimassaoloaika on jo nykyisin 15 vuotta ja kuorma- ja linja-autojen ajokorttien voimassaoloaika viisi vuotta.

Ennen kuin kuljettaja voi hankkia ensimmäisen ajokortin tai uusia ajokorttinsa, hänen on uusien sääntöjen mukaan läpäistävä lääkärintarkastus, jossa tarkistetaan muun muassa näkö sekä sydän- ja verisuoniterveys. Jäsenmaat voivat halutessaan päättää korvata autoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden lääkärintarkastukset itsearviointilomakkeilla tai muilla arviointijärjestelmillä.

Liikennekuolemat mahdollisimman lähelle nollaa

EU-parlamentin tiistaina hyväksymästä ajokorttisääntöjen päivityksestä oli jo aiemmin sovittu jäsenmaita edustavan neuvoston kanssa.

EU-mailla on kolme vuotta aikaa saattaa uudet säännökset osaksi kansallista lainsäädäntöä ja lisäksi vuosi aikaa valmistautua niiden täytäntöönpanoon.

Tarkistetut EU:n ajokorttisäännöt ovat osa EU-komission toissa vuonna esittämää tieliikenneturvallisuuspakettia. Tavoitteena on parantaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta ja vähentää EU:n tieliikennekuolemat mahdollisimman lähelle nollaa vuoteen 2050 mennessä.

EU:n teillä kuolee parlamentin mukaan joka vuosi lähes 20 000 ihmistä.

Lue myös: Tällainen on ensi vuonna julkaistava digitaalinen identiteettilompakko

Ajokorttilakiin uudistuksia: 17-vuotiaiden yöaikainen ajaminen kielletään

Ministeri: Ajokortin poikkeusluvat syyniin

Lisää aiheesta:

Tulossa päätös, joka mullistaa ajokortin saamisen SuomessaTältä uusi ajokortti näyttää: "Merkittävin uusi ominaisuus on..."EU-komissio ehdottaa: 16-vuotiaille oikeus hidasauton ajamiseen B-ajokortilla, kaikille uusille kuskeille koeaikaOpetusluvalla suoritettujen ajokorttien suosio tuplaantui, hylsyjen määrä kasvussa – näin ajokorttilain uudistus näkyy käytännössäKaikille 17-vuotiaille ajokortti vanhemman luvalla? Laki halutaan myllätä uusiksi jo ensi keväänäAlaikäisten kuljettajien määrä räjähti kymmenkertaiseksi – Autoliitto ja liikenneopettajat täysin eri linjoilla vaikutuksista: "Eivät erotu huonossa valossa, päinvastoin"
AjokorttiEUUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Ajokortti
  • 5.9.16:27
    Liikenneonnettomuudet

    Auto vajosi louhokseen, kaksi nuorta kuoli – samana päivänä ajokortin saaneen 17-vuotiaan kuskin rikosepäilyt tarkentuivat

  • 22.8.11:51
    Liikenneturvallisuus

    Poliisi: Näin voisimme estää nuorten kuolemia liikenteessä

  • 4.7.12:13
    Liikenneonnettomuudet

    Laitilan 17-vuotias turmakuski sai ajokortin vain tunteja aiemmin – kaksi nuorta kuoli

  • 20.6.13:42
    Alkoholi

    Alkoholitesti johtanut useisiin korttien hyllytyksiin Ruotsissa – osa narahtanut lääkärikäynnillä

  • 11.6.17:34
    Politiikka

    HS: Alaikäisten yöajamiseen suunnitellaan lakimuutosta