"Uudistus voi motivoida väärään suuntaan" – Lievien ylinopeuksien sakko pienenee ja ajokieltoa määrätään jatkossa harvemmin

Yli 200 sakkoa kolmessa tunnissa – tietyömaalla hurjastellaan roimaa ylinopeutta 1:45

Puolentoista vuoden päästä pienestä ylinopeudesta sakotetaan aiempaa pienempi summa.

Video: Yli 200 sakkoa kolmessa tunnissa – tietyömaalla hurjastellaan roimaa ylinopeutta

Kesällä 2020 voimaan tulevassa laissa kaikki liikennerikkomuksista määrätyt rikesakot korvautuvat liikennevirhemaksuilla. Samalla käyttöön otetaan uusi porras pienille ylinopeuksille.

Kun nykyisin kuudenkympin rajoitusalueella ajaa ylinopeutta enintään 15 kilometriä tunnissa, saa 170 euron rikesakon. Vastaisuudessa liikennevirhemaksu enintään 10 kilometriä tunnissa ajetusta ylinopeudesta olisi 100 euroa.

Ajokieltoa määrätään jatkossa harvemmin

Lisäksi pienempiä ylinopeuksia ei enää vastaisuudessa lasketa toistuviksi ylinopeuksiksi, joiden kertautuessa saa ajokiellon. Nykyisin ajokielto määrätään, jos on rikkonut nopeusrajoituksia neljä kertaa kahden vuoden aikana tai kolme kertaa vuoden sisällä.

Lain muututtua ajo-oikeuteen vaikuttaviksi ylinopeuksiksi lasketaan vain ne kerrat, jolloin ylinopeus on ollut vähintään 10 kilometriä tunnissa enintään kuudenkympin rajoitusalueella tai 15 kilometriä tunnissa korkeammilla rajoituksilla.

Poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta arvioi, että sanktion pienenemisellä saattaa olla vaikutuksia liikenneturvallisuuteen.

–  Ajokielto on ollut yksi merkittävimmistä pelotteista ylinopeusrikkomuksissa. Lähtökohtaisesti suomalaiset pyrkivät noudattamaan, mutta jos raha ei ole ongelma, jotakin harvalukuista joukkoa uudistus voi motivoida väärään suuntaan.

Hän ei kuitenkaan suorilta kädeltä lähtisi kiristämään säädöksiä tämän kompensoimiseksi.

–  Katsotaan ensin, mitä lakimuutoksesta seuraa ja mietitään sen jälkeen, tarviiko puuttua lieveilmiöihin.

Lue myös:

    Uusimmat