Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uudet päästömittaukset yllättävät: Lähes kaikki diesel-autot yhä liian saastuttavia

1:09Näin polttoaineita testataan laboratoriossa
Julkaistu 16.06.2018 09:56

MTV LIFESTYLE

Tuoreen selvityksen mukaan valtaosa päästökohun jälkeisistä diesel-malleista ovat yhä erittäin saastuttavia.

Pääkuvan video

Näin polttoainetta testataan

Tuore selvitys paljastaa, että lähes kaikki uudet päästökohun jälkeen valmistetut diesel-mallit Euroopassa ovat edelleen liian saastuttavia. Tuoreita päästömittauksien tuloksia ympäri Euroopan on kerätty yhteen tietokantaan, ja sen tulokset on julkaistu kesäkuun alussa.

TRUE-tietokannan tuloksista selviää, että vuonna 2016 myyntiin tulleet diesel-moottorilla varustetut automallit olivat typen oksidien päästöiltään ainakin viisinkertaisesti yli EU:n rajojen. Vuoden 2017 mallien päästöt taas olivat keskimäärin lähes nelinkertaisesti yli tavoiterajojen.

Euroopan unionin virallinen raja-arvo typen oksidien päästöille on 0,08 milligrammaa kilometriltä.

diesel päästöt pakoputki
Kuvituskuva.Shutterstock

Päästökohu sai alkunsa siitä, kun Volkswagen myönsi heidän diesel-moottoreidensa synnyttävän valheellisia päästöjä laboratorio-olosuhteissa. Varsinaisissa, todellisissa ajo-olosuhteissa moottoreista syntyi enemmän päästöjä.

TRUE:n tutkimustulosten mukaan lähes kaikki muutkin autovalmistajat ovat syyllistyneet samaan vääristelyyn diesel-autojensa kanssa. TRUE mittaa pakokaasuja käyttämällä valokiilaa, joka kuvaa pakokaasupilven muodon ja koostumuksen. Tutkimuksessa oli mitattuna 370 000 pakokaasunäytettä.

Lähde: The Drive

Lisää aiheesta:

Uudet dieselautot yllättivät aidossa ajossa tehdyissä päästötesteissä: "Haukkuminen on lopetettava"Autojen päästöjä manipuloidaan nyt aivan uudella tavalla – lukuja ei vääristellä alas, vaan ylösPäästöhuijausautot pajalle: Volkswagen lupasi, ettei kulutus nouse, mutta tuoreet testit kertovat muutaModernit dieselautot saastuttavat jopa 10 kertaa enemmän kuin rekat ja bussitVW-skandaali: Päästömanipuloitujen autojen lista vain pitenee – katso mallitVolkswagen vääristellyt myös kulutuslukemia – mukana bensiinimoottoreita
PäästötAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Päästöt
  • 29.10.14:11
    Maastopalot

    Maastopalojen pienhiukkasista yli 100 000 ennenaikaista kuolemaa vuosittain

  • 24.10.05:48
    Ilmastonmuutos

    Suomen talvet voivat kylmetä hurjasti – ei todellakaan paluu "vanhoihin kunnon aikoihin"

  • 17.10.18:47
    Yhdysvallat

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä

  • 15.10.00:01
    Ilmastonmuutos

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • 13.9.06:34
    Ilmastonmuutos

    Trumpin suunnitelma: Päästöjen raportoinnista luovutaan