Uudet päästömittaukset yllättävät: Lähes kaikki diesel-autot yhä liian saastuttavia

Näin polttoaineita testataan laboratoriossa 1:09

Tuoreen selvityksen mukaan valtaosa päästökohun jälkeisistä diesel-malleista ovat yhä erittäin saastuttavia.

Pääkuvan video

Näin polttoainetta testataan

Tuore selvitys paljastaa, että lähes kaikki uudet päästökohun jälkeen valmistetut diesel-mallit Euroopassa ovat edelleen liian saastuttavia. Tuoreita päästömittauksien tuloksia ympäri Euroopan on kerätty yhteen tietokantaan, ja sen tulokset on julkaistu kesäkuun alussa.

TRUE-tietokannan tuloksista selviää, että vuonna 2016 myyntiin tulleet diesel-moottorilla varustetut automallit olivat typen oksidien päästöiltään ainakin viisinkertaisesti yli EU:n rajojen. Vuoden 2017 mallien päästöt taas olivat keskimäärin lähes nelinkertaisesti yli tavoiterajojen.

Euroopan unionin virallinen raja-arvo typen oksidien päästöille on 0,08 milligrammaa kilometriltä.

Päästökohu sai alkunsa siitä, kun Volkswagen myönsi heidän diesel-moottoreidensa synnyttävän valheellisia päästöjä laboratorio-olosuhteissa. Varsinaisissa, todellisissa ajo-olosuhteissa moottoreista syntyi enemmän päästöjä.

TRUE:n tutkimustulosten mukaan lähes kaikki muutkin autovalmistajat ovat syyllistyneet samaan vääristelyyn diesel-autojensa kanssa. TRUE mittaa pakokaasuja käyttämällä valokiilaa, joka kuvaa pakokaasupilven muodon ja koostumuksen. Tutkimuksessa oli mitattuna 370 000 pakokaasunäytettä.


Lähde: The Drive

Lue myös:

    Uusimmat