Mainos

Uudet päästömittaukset yllättävät: Lähes kaikki diesel-autot yhä liian saastuttavia

1:09

Tuoreen selvityksen mukaan valtaosa päästökohun jälkeisistä diesel-malleista ovat yhä erittäin saastuttavia.

Pääkuvan video

Näin polttoainetta testataan

Tuore selvitys paljastaa, että lähes kaikki uudet päästökohun jälkeen valmistetut diesel-mallit Euroopassa ovat edelleen liian saastuttavia. Tuoreita päästömittauksien tuloksia ympäri Euroopan on kerätty yhteen tietokantaan, ja sen tulokset on julkaistu kesäkuun alussa.

TRUE-tietokannan tuloksista selviää, että vuonna 2016 myyntiin tulleet diesel-moottorilla varustetut automallit olivat typen oksidien päästöiltään ainakin viisinkertaisesti yli EU:n rajojen. Vuoden 2017 mallien päästöt taas olivat keskimäärin lähes nelinkertaisesti yli tavoiterajojen.

Euroopan unionin virallinen raja-arvo typen oksidien päästöille on 0,08 milligrammaa kilometriltä.

Päästökohu sai alkunsa siitä, kun Volkswagen myönsi heidän diesel-moottoreidensa synnyttävän valheellisia päästöjä laboratorio-olosuhteissa. Varsinaisissa, todellisissa ajo-olosuhteissa moottoreista syntyi enemmän päästöjä.

TRUE:n tutkimustulosten mukaan lähes kaikki muutkin autovalmistajat ovat syyllistyneet samaan vääristelyyn diesel-autojensa kanssa. TRUE mittaa pakokaasuja käyttämällä valokiilaa, joka kuvaa pakokaasupilven muodon ja koostumuksen. Tutkimuksessa oli mitattuna 370 000 pakokaasunäytettä.


Lähde: The Drive

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja