Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uudessa tieliikennelaissa porsaanreikä? Liikenneneuvos oikaisee mediassa liikkuneita tietoja

0:42Antti kuvasi Opel-kuskin vaarallisen ohituksen
Julkaistu 30.05.2018 10:45

Ville Järveläinen

Kerroimme aiemmin uudessa tieliikennelaissa piilevästä porsaanreiästä, joka mahdollistaisi yli 20 km/h:n ylinopeudesta selviämisen jopa rangaistuksetta. Liikenneneuvos haluaa oikaista mediassa aiemmin liikkuneita tietoja.

Mikäli uutta tieliikennelakiesitystä tulkittaisiin kirjaimellisesti, olisi ainakin taloudelliselta kannalta järkevämpää ajaa reipasta kuin lievää ylinopeutta.

Pääkuvan video

Antti kuvasi Opel-kuskin vaarallisen ohituksen

Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja Risto Tuori nostaa kirjoituksessaan esiin hämmentävän yksityiskohdan uudesta tieliikennelakiesityksestä. Mikäli laki vahvistettaisiin sellaisenaan, voisi osasta yli 20 km/h:n ylinopeuksia päästä kuin se kuuluisa koira veräjästä, kun taas lievemmistä ylinopeuksista rapsahtaisi maksuvaatimus.

Uudessa tieliikennelaissa liikennerikkomuksista ei enää määrättäisi sakkoja, vaan liikennevirhemaksuja. Ylinopeuksien kohdalla liikennevirhemaksu voitaisiin määrätä korkeintaan 20 km/h:n ylinopeudesta. Tätä kovempia ylinopeuksia puolestaan tulkittaisiin rikoslaissa olevan liikenneturvallisuuden vaarantamisen pohjalta.

Ongelmaksi muodostuisi Tuorin mukaan se, että liikenneturvallisuuden vaarantamista arvioidaan tapauskohtaisesti. Mikäli kuljettaja on ajanut yli 20 km/h:n ylinopeutta, mutta muuta liikennettä erityisemmin vaarantamatta, ollaan pattitilanteessa.

– Kun liikennevirhemaksu voidaan määrätä enintään 20 km/h:n ylinopeudesta, sitä suuremmasta, vain vähäistä vaaraa aiheuttavasta ylinopeudesta ei voisi määrätä kumpaakaan, ei sakkoa eikä liikennevirhemaksua, Tuori kertoo.

Tuori muistuttaa, että viime vuonna lausuntokierroksella olleessa esitysluonnoksessa liikennevirhemaksu ehdotettiin määrättäväksi enintään 30 km/h:n ylinopeuksista. Tällöin ongelman mittasuhteet olisivat pienemmät, sillä yli 30 km/h:n ylinopeutta on huomattavasti vaikeampi pitää vain lievästi liikennettä vaarantavana

Porsaanreikä ei ole todellinen 

Liikenneneuvos Kimmo Kiiski sanoo, ettei eduskunnan käsittelyssä olevaan ehdotukseen tieliikennelain uudistamisesta sisälly aukkoa ylinopeuksien rangaistavuuden osalta.

– Uutisointi perustuu tulkintaan, joka ei vastaa uutta tilannetta.

– Jos henkilö kuljettaa ajoneuvoa yli 20 km/h ylinopeudella ja jää siitä kiinni, hän saa jatkossa sakon rikoslain mukaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Alle 20 km/h ylityksestä määrätään kiinteä liikennevirhemaksu, Kiiski selventää.

Kiiski vakuuttaa, että ongelmaa ei tule myöskään poliisin tulkintaohjeista.

– On selvää, että ne muutettaisiin vastaamaan uudistuvaa lainsäädäntöä ja uutta tieliikenteen seuraamusjärjestelmää.

Tuorin kirjoituksesta uutisoi ensimmäisenä Tekniikan Maailma.

Artikkelia muokattu 30.5. klo 21:53 liikenne- ja viestintäministeriön pyynnöstä. Lisätty liikenneneuvoksen selvennys asiaan.

Lisää aiheesta:

Kovasta ylinopeudesta voi selvitä ilman seurauksia: Tieliikennelain porsaanreikä tukitaanKohuttua porsaanreikää hyödynnetään jo käytännössä: Käräjäoikeus kumosi kovaa ylinopeutta ajaneen sakot, koska asteikko loppui keskenPoliisiyhdistys: Uudessa tieliikennelaissa on porsaanreikä, jota ei jostain syystä tukita – "Täysin käsittämätöntä"Liikennevirhemaksu jo 1 km/h ylinopeudesta? Näin poliisi kommentoi autoilijoita hämmentänyttä lakiuudistusta Toistuvista pienistä ylinopeuksista selviää tulevaisuudessa entistä useammin rahalla – tieliikennelain uudistus romahduttamassa ajokieltojen määränRapsahtaako sakko pian 1 km/h:n ylinopeudesta? Moottori: Uusi laki voi madaltaa puuttumiskynnystä
LiikennevalvontaLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikennevalvonta
  • 7.10.15:23
    Liikenne

    Autoilija ajoi Helsingissä kymmeniä metrejä pitkin jalkakäytävää – poliisi puuttui

  • 1.10.18:49
    Raskas liikenne

    Rekkakuski Timo kertoo uudesta ja huolestuttavasta ilmiöstä tien päällä

  • 25.9.15:55
    Liikenne

    Kuorma-autokuski veti härskisti punaisia päin – poliisilta kallis muistutus säännöistä

  • 23.9.20:04
    Liikenne

    Äly hoi! Kuorma-autokuski unohti liikenteen perusasian

  • 19.9.17:27
    Liikenne

    Autoilija sekoili suojatiellä poliisin vieressä – näin kävi