Universumin nälkäisin musta aukko löydetty: Ahmii auringon verran massaa kahdessa päivässä

Tähtitieteilijät ovat löytäneet nopeimmin kasvavan mustan aukon, mitä universumissa on tavattu. Löydöstä kertoo CNN.

Tähtitieteilijöiden mukaan mustalla aukolla on valtava ”ruokahalu”, sillä se ahmaisee aurinkoon verrattavan määrän massaa joka toinen päivä.

Tutkijat selvittivät, että massiivinen musta aukko sijaitsee yli 12 miljardin valovuoden päässä maapallosta. Löydös on kirkkain tavattu kvasaari, eli kaukoputkella erottuva tähdenkaltainen piste, josta voidaan havaita näkyvää valoa.

– Lämpösäteily mustaan aukkoon putoavasta materiasta, mikä näkyy meille valona, on tuhansia kertoja kirkkaampi kuin oma Linnunradan galaksimme, kertoi tutkimusryhmää johtava tähtitieteilijä Christian Wolf CNN:lle.

Kasvutahti hämmentää

Löydös kyseenalaistaa aiempaa tietämystä mustista aukoista. Mustilla aukoilla on tunnettu "nopeusrajoitus", joka määrittää niiden kasvutahdin suhteutettuna niiden massaan.

Tällä hetkellä kyseinen musta aukko on ainakin 20 miljardin auringon kokoinen. Wolfin mukaan se on tunnettua kaavaa soveltaen ollut siis syntyessään arviolta 5000 auringon kokoinen 1,2 miljardia vuotta sitten.

Keskimäärin mustat aukot ovat syntyessään noin 50 auringon kokoisia, joten löydetyn aukon hurja kasvutahti hämmentää syystäkin tutkijoita.

Metsästys jatkuu

Wolf uskoo, että universumissa on useampiakin vastaavia mustia aukkoja, jotka saattavat niin sanotusti piileskellä näkösällä. Uusien löytöjen uskotaan tuovan mukanaan myös uusia kysymyksiä.

– Ehkäpä jo tämä kertoo meille jotakin sangen epätavallisista prosesseista, jotka liittyvät alkuräjähdykseen. Mitä siellä tapahtui, mikä ei ole vielä yleistietoa? tähtitieteilijä mietti.