Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Työvoimatoimistot pursuavat asiakkaita – Ruotsissa resurssit aivan eri tasolla

Lehtikuva
Julkaistu 06.09.2016 21:16
Toimittajan kuva

Joonas Lepistö

joonas.lepisto@mtv.fi

LepistoJoonas

Uudenmaan TE-toimistossa jokaisella virkailijalla on satoja asiakkaita ja määrä on kasvussa. Toimiston mukaan vastaava luku Ruotsissa on muutamia kymmeniä.

Toimistosta ei löydy ymmärrystä yhtälölle, jossa vaikeassa työttömyystilanteessa työvoimapalvelujen henkilöstöä karsitaan vuodesta toiseen.

Hallitus suunnittelee kelkan kääntämistä nykytilanteessa, jossa kasvokkaisia kohtaamisia on vain noin kymmenen prosenttia kontakteista.

– Puhelinpalveluja ja videoitse tapahtuvaa asiointia tarvitaan, jotta voimme tarjota lisää kasvokkain tapahtuvaa palvelua, kertoo työ- ja elinkeinoministeriön ylijohtaja Tuija Oivo.

Hallitus on osoittanut määrärahaa työttömien määräaikaishaastattelujen tekemiseksi kolmen kuukauden välein. Haastattelut on tehty nykyisinkin määräajoin, tosin ei näin tiheään. Ainakin osa uusista haastatteluista ulkoistetaan.

– Aloitamme TE-johtajien ja ELY-johdon kanssa keskustelun siitä, mitä palveluja on tarkoituksenmukaista ja mahdollista ulkoistaa. Viranomaispäätöksiä, kuten palkkatuen tai starttirahan myöntämistä tai työttömyysturvaan liittyviä sanktioita, ei voi siirtää ykstyisille palvelutuottajille. Asiakastietoihin liittyvät kysymykset on ratkaistava tässä yhteydessä, Oivo linjaa.

Haastattelujen ulkoistamista asiantuntija pitää vaikeana tietoturvasyistä.  

– Asiakassalkut pursottavat. Jokaisella virkailijalla, jopa syvennetyn palvelun linjalla, on satoja asiakkaita ja lisää tulee, kertoo ammatinvalinta- ja uraohjauspsykologi Raimo Lahti.

Ruotsissa resurssit aivan eri tasolla


Lisämääräraha ei poista asiantuntijoiden mukaan resurssiahdinkoa.

Ruotsissa työvoimatoimistoissa työskentelee yli 14 000 virkailijaa tilanteessa, jossa työttömien määrä on sama kuin Suomessa. Täällä TE-toimistojen työntekijöiden määrä on nyt 2200 henkilöä. Viisi vuotta sitten luku oli 3000 henkilöä.

– Asiantuntijoiden määrää on johdonmukaisesti koko ajan vähennetty, vaikka tarve puhuu aivan muuta. Työttömyyskäyrä on koko ajan kasvanut ja rakenne vaikeutunut. Millä muulla hallinnonalalla on tehty lyhyessä ajassa näin dramaattista vähennystä, varsinkin tässä työllisyystilanteessa? kysyy TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkonen.

– Savottaa on mahdoton hoitaa Suomen reilun 2000:n TE-toimiston virkailijan henkilöstöllä, jatkaa Lahti.

– Aiempien isojen ja pienempien lamojen aikana systemaattisesti lisättiin määräaikaisesti tekeviä käsiä ja määrärahoja, joilla vastattiin kasvavaan kysyntään, jatkaa Ukkonen. 

Pitkäaikaistyöttömille henkilökohtaista palvelua

Yli vuoden työttömänä olleiden osuus on noin kolmannes maan työttömistä.

Kolmen kuukauden välein tehtävät työttömien määräaikaishaastattelut ovat yksi hallituksen keino patistaa työttömiä aktiivisempaan työnhakuun ja sitä kautta työllistymiseen. Tämä tietäisi noin 1,5 tapaamista vuodessa. Valtioneuvostossa tavoitellaan 72 prosentin työllisyysastetta.

Työvoimatoimistojen asiantuntijoiden mukaan voimakkaan asiakasvirran vuoksi nykyisiäkään työttömiä ei pystytä hoitamaan säällisesti. 

– Uudenmaan työttömistäkin reilu puolet on joko pitkäaikaistyöttömiä tai muuten rakenteellisesti työttömänä, ja he jos jotka suorastaan huutavat henkilökohtaista polutusta ja selvittävää palvelua, kertoo Ukkonen.

– Olisi erittäin tärkeää, että samat virkailijat pystyisivät tekemään pitkäaikaista prosessinomaista kannattelua, kunnes asiakas työllistyy. Tällainen syventyvä palvelu olisi myös taloudellisesti tuloksellista.  Osa toistuvista haastatteluista on pakko kilpailuttaa ja ostaa ulkopuolisilta, jolloin palveluista tulee kalliita ja lyhytjänteisiä, jatkaa Lahti.

– Ihmettelemme, miten se voisi tapahtua tilanteessa, jossa ulkoa palkatulla väellä ei ole yksityisyyden suojan takia pääsyä asiakastietojärjestelmäämme. Kun asiakastietoihin ei päästä käsiksi, on suuri riski, että kyseisten tapaamisten hyöty jää varsin vähäiseksi, psykologi sanoo.

"Sähköiset menettelyt eivät ole tuloksekkaita"

Lahti pitää vaihtoehtona sitä, että tapaamiset hoidettaisiin puhelimitse ja sähköpostitse. Hän tosin huomauttaa, että se on huono vaihtoehto, sillä monien tutkimusten mukaan kasvokkain tapahtuvia tapaamisia pidetään tuloksekkaimpana työskentelytapana.

– Sanomattakin on selvää, että tällaisen sähköisen menettelyn tuloksellisuus jää alhaiseksi.

– TE-hallinnossa palvelujen painopistettä on siirretty määrätietoisesti sähköisen asioinnin suuntaan.  Asiakkaat on pääosin etäännytetty puhelinten ja sähköpostien päähän kuten pankki- ja vakuutusmaailmassa, vaikka työn luonne on täysin toinen.

Haastatteluja lisämäärärahalla

Hallitus korvamerkitsee määräaikaishaastatteluihin 17 miljoonaa euroa.

– Ilmeisemmin se näyttää menevän kokonaisuudessaan kilpailutettavaksi yksityisille palveluntuottajille erilaisiin hankintoihin ja palkkioihin, kertoo Ukkonen.

Johtaja muistuttaa, että jos Uusimaa palkkaisi määräajaksi asiantuntijoita tekemään haastattelu-, polutus- ja palvelutyötä, olisi vuositason palkkauskustannus sadan asiantuntijan osalta noin 3,5 miljoonaa euroa.

– Tuolla määräaikaisella lisäpanostuksella haastatteluja ja muita toimia  syntyisi ainakin vajaat 15 000 joka kuukausi, laskee TE-toimiston johtaja. 

Lisää aiheesta:

TE-toimistot lakkautetaan – näin historiallinen jättiuudistus vaikuttaa työttömäänTE-toimistot Uudellamaalla eivät noudata "aktiivimalli kakkosen" ehdottomuutta – kaikille työttömille ei soitella kahden viikon väleinTE-toimisto: Uudessa työnhakumallissa työttömiin pidetään enemmän yhteyttä – hallitus pyrkii parantamaan työllisyyttä 10 000:llaTE-toimistot toivovat lisävoimaa työllisyyden vauhdittamiseksi: "TE-hallinnossa 3000 asiantuntijaa, Ruotsissa 15 000-16 000"Li Andersson: Eroon ilmaistyöstä ja kontrollista – työttömyysturvan järjestelmää ei saa monimutkaistaa entisestäänTyöttömien osallistuttava pian haastatteluun kolmen kuukauden välein – tuoko muutos säästöjä?
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 14:26
    Kotimaa

    Minja Koskela: Orpon politiikka vihaa työntekijöitä

  • 14:23
    Marinin hallitus

    Velkajarru oli kaikilta muilta virhe, Li Andersson lataa MTV:lle – Marinin hallituksen ex-ministeri suuttui VTV:n kohuraportista

  • 12:15
    Suomen Keskusta

    Kaikkonen: Jättimäinen asia kaadettiin "ohimennen" – nostaako hallitus kädet pystyyn jo nyt?

  • 12:03
    Ukrainan sota

    Niinistö Ylellä: Rauhanyritys on vakavin, mutta Eurooppa ohitettiin – Trumpia uhkaa "totaalinen mahalasku"

  • 11:31
    Kotimaa

    Puolustusvoimissa alkaa hurja kenraalikaruselli – nämä ovat kärkiehdokkaat merkittävään virkaan