Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkimus paljastaa: Tämä on Suomen todellinen osuus vihreiden tuotteiden kaupasta

All Over Press
Julkaistu 26.07.2021 23:30

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Suomen osuus vihreiden tuotteiden maailmankaupasta on vain puoli prosenttia, ilmenee Etlan, Suomen ympäristökeskuksen ja Demos Helsingin keväällä toteuttamasta tutkimuksesta Vihreät toimet – ilmastopolitiikan vaikutuksia työllisyyteen.

Suomen osuus tutkimuksen niin sanotusta laajan tuoteryhmän vihreiden tuotteiden maailmankaupasta on alentunut 0,91 prosentista huippuvuonna 2008 vain 0,52 prosenttiin vuonna 2019. Tuoteryhmä sisältää tuotteet, jotka liittyvät ilmastotoimiin kytkeytyviin energian ja resurssien säästötoimiin.

Suppeamman tuoteryhmän tuotteissa, jotka liittyvät suoraan päästövähennystoimiin, Suomen osuus maailmankaupasta on pyörinyt noin puolessa prosentissa viime vuosikymmenet.

Valtaosa Suomen vihreistä tuotteista liittyy metalliteollisuuden tuotantoon, kuten tietokoneiden, elektronisten ja optisten tuotteiden sekä muiden koneiden ja laitteiden valmistukseen. Näiden vientituotteiden työllisyyspotentiaali ei ole erityisen merkittävä.

Vihreiden tuotteiden markkinat ovat kuitenkin murrostilassa, eli aiempi kehitys voi antaa tulevasta liiankin pessimistisen kuvan, sanoo tutkimushankkeesta vastannut Etlan tutkimusjohtaja Tero Kuusi Etlan tiedotteessa.

”Vihreiden tuotteiden” osuus maailmankaupasta on kasvanut tutkittujen vuosien 1996–2019 aikana. Suoriin päästövähennyksiin liittyvien tuotteiden osuus maailmankaupasta oli 1,8 prosenttia vuonna 2019.

Laajemmin ilmastotoimiin kytkeytyvien energian ja resurssien säästötoimiin liittyvän tuoteryhmän osuus oli liki 5 prosenttia. Oletettavasti kasvu jatkuu myös tulevaisuudessa.

Selvästi tärkein vihreiden tuotteiden vientialue on EU, jonka osuus vihreiden tuotteiden maailmankaupasta on 35 prosenttia. EU:n jälkeen tärkeimmät vientimaat ovat Kiina, Yhdysvallat ja Japani.

Vähemmän patentteja mutta paremmat panostukset

Tutkimuksen mukaan vihreiden teknologioiden sitaatteja kerääviä patentteja on Suomessa verrokkimaita Saksaa ja Tanskaa vähemmän, mutta panostukset vihreään tutkimukseen ja kehitysinvestointeihin ovat olleet verrokkimaita korkeammalla tasolla.

Ilmastonmuutoksen torjuntaan tähtäävien laadukkaiden patenttien määrä lisää vihreiden tuotteiden osuutta maan viennistä ja kasvattaa näin tuotannon suhteellista kilpailukykyä.

Etlan mukaan pelkät t&k-panostukset tai patenttihakemusten määrät eivät kuitenkaan lisää kilpailukykyä, jos julkiset tuet samalla ylläpitävät vanhoja tuotantorakenteita.

– Kaikkein olennaisinta on luoda tehoa innovaatiojärjestelmään, Kuusi painottaa.

– Esimerkiksi hankkeessa tehdyissä yrityshaastatteluissa uskottiin voimakkaasti, että ilmastonmuutoksessa ollaan vedenjakajalla. Globaaleissa torjuntatoimissa on nyt ensimmäistä kertaa voimaa, ja Suomella on hyvä mahdollisuus saada osuutensa vihreästä kasvusta. Lisäksi Suomen kunnianhimoinen hiilineutraalisuustavoite herättää maailmalla kiinnostusta. Suomesta olisikin luotava uskottava brändi ilmasto- ja ympäristöteknologian osaajana, Kuusi sanoo.

Ympäristöliiketoimintatilastoissa palvelujen osalta Suomen osuus EU-maiden viennistä on kahdeksan prosenttia eli selvästi enemmän kuin tuotteiden viennissä. Tässä voi Kuusen mukaan piillä Suomelle mahdollisuus.

Tutkimuksessa havaittiin, että vienti- ja tuontimaiden yhteinen kireä sääntely johtaa samalla yhteisten markkinoiden kehittymiseen. Tärkeimmät kohdemarkkinat vihreille tuotteille löytyvät samoista maista, jotka ovat myös vihreiden tuotteiden tärkeimpiä viejiä.

Vihreissä tuotteissa käydään siis huomattavaa ristikkäiskauppaa – ja tässäkin kehityksen kärjessä on EU. Tutkijoiden mukaan maiden välinen yhteistyö, yhteinen sääntely sekä toimivat innovaatiojärjestelmät ovat avainasemassa vihreiden tuotteiden markkinoiden kehittymiselle.

Lisää aiheesta:

EK: Puhtaan energian investoinnit Suomessa tänä vuonna yli 10 miljardiaNäin Punaisenmeren kriisi näkyy Suomen viennissä – useat yritykset kokevat jo haittaaNäin data ja teknologia saadaan vihreän kasvun vetureiksiEtla: Suomen osuus vihreiden tuotteiden kaupasta vain puoli prosenttia – potentiaalia kasvuun hyödynnettäväKiinan tuontishokki vei työpaikkoja Suomesta: "Suurinta vaikutus on ollut perinteisiin suorittaviin teollisuustöihin"Suomen palveluvienti kasvoi 53 prosenttia vajaassa vuosikymmenessä – "Raja teollisuuden ja palveluiden välillä on hämärtynyt"
TalousVientiIlmastonmuutosKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 13:49
    Verot

    Suomalaisista vain yksi kymmenestä tienaa yli 60 000 euroa vuodessa

  • Eilen22:29
    Pörssi

    HS: Olli Rehn varoittaa riskitilanteesta osakemarkkinoilla

  • Eilen09:58
    MTV Uutisextra

    Jyri Häkämies vaatii veroihin alennuksia – "Kasvukaasua"

  • pe21:00
    Teboil

    Lukoil: Teboilille useita ostajaehdokkaita

  • pe19:33
    MTV Uutisextra

    EK:n Häkämies linjaa etätöistä ja vaatii EU:n näppejä irti niistä – "Pitää paikallisesti päättää"