Turvavyökään ei olisi pelastanut Kuopion turman uhreja – tutkijat esittävät busseihin uusia turvalaitteita, jotta vastaavalta vältyttäisiin: Lue kuusi suositusta

Onnettomuustutkintakeskus Otkes antaa kuusi suositusta Kuopiossa viime elokuussa sattuneen traagisen bussiturman johdosta. Otkes julkaisi tänään turman onnettomuustutkintaraportin, jonka mukaan turman syntyyn vaikutti monta tekijää.

Neljä ihmistä kuoli ja 19 loukkaantui, kun Kalixista Kuopioon matkannut bussi suistui moottoritierampilta junaradalle Kuopion Kolmisopessa elokuun lopulla.

Linja-auto poistui moottoritien liittymästä, jonka jälkeen se törmäsi viiteen ajoneuvoon ja suistui junaradalle kyljelleen.

Kuljettaja ajoi ylinopeutta risteykseen

Otkesin tutkinnan mukaan bussia ajanut, vuonna 1951 syntynyt kuljettaja ajoi noin 90 kilometrin tuntivauhtia moottoritierampille risteykseen ja havahtui tilanteeseen liian myöhään.

Kuljettaja kertoi tutkinnassa yrittäneensä jarruttaa, mutta se ei estänyt onnettomuutta.

Otkesin mukaan linja-auton kuljettajalla oli pitkäaikaissairaus, joka yhdessä pitkään ajomatkaan oli myötävaikuttamassa turman syntyyn.

Vain 15 henkilöä käytti turvavyötä

Kaikki kuolleet henkilöt istuivat bussin takaosassa. Myös vakavasti loukkaantuneet olivat bussin perällä.

Vain 15 henkilöä 21 matkustajasta käytti turvavyötä. Otkesin mukaan turvavyö ei olisi kuitenkaan pelastanut bussin takaosassa istuvien henkeä.

Itä-Suomen poliisi suorittaa tapauksesta rikostutkinnan. Poliisi epäilee vuonna 1951 syntynyttä bussin kuljettajaa neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Otkes antaa kuusi suositusta

Otkes antaa tapauksen tutkinnan johdosta kuusi suositusta, jotka liittyvät muun muassa kuljettajien terveyteen ja uusiin turvalaitteisiin.

Otkes suosittaa, että Liikenne- ja viestintäministeriö laatii säännökset, joiden avulla saadaan koko linja-autoliikennealaa koskeva turvallisuusjohtamisjärjestelmä.

Lääkärikoulutusta antavia yliopistoja suositellaan huolehtimaan, että lääkäreiden peruskoulutukseen, erikoistumiskoulutukseen ja täydennyskoulutuksen sisältyy ajoterveyden perusteet.

Ajoterveysohjeisiin suositellaan lisäämään ohjeet ja toimenpiteet korkean verensokerin eli hyperglykemian tunnistamiseen.

Liikenne- ja viestintäministeriötä suositellaan tarkistamaan bussikuskien terveydentilan seurantaan ja varmistamiseen liittyvät vaatimukset sekä laatii linja-autoalalle säännökset turvallisuusjohtamisjärjestelmän käyttöönottoon.

Tieverkostosta suositetaan kartoittamaan paikat, joissa on vaara, että raskas ajoneuvo voi pudota moottoritierampin jatkeelta, ja laatimaan toimenpiteet niiden korjaamiseksi.

Lisäksi Otkes suosittaa, että linja-autoissa otetaan käyttöön uusia turvalaitteita, kuten törmäysvaroittimia, hätäjarrutusjärjestelmiä, kaistavahteja sekä kuljettajan terveydentilaa valvovia laitteita.

Lue myös:

    Uusimmat