Turvaistuintestissä yksi erinomainen ja viisi heikkoa

Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä yksi istuin sai erinomaisen arvosanan ja 19 arvioitiin hyväksi. Viiden istuimen arvosanaksi tuli heikko.

Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä oli mukana 33 istuinta. Turvakaukalot tai istuimet, joita myydään sekä telakalla että ilman, testataan kummallakin vaihtoehdolla ja ne esiintyvät tuloksissa eri istuimina. Kiinnitystapojen välisissä tuloksissa onkin eroja.

Turvakaukalo Recaro Privia kiinnitettynä Recaro fix -telakalla saavutti testin ainoan erinomaisen kokonaisarvosanan. Se menestyi erinomaisesti niin etu- kuin sivutörmäystestissä, minkä lisäksi istuin on helppo ja selkeä asentaa autoon ja lapsi istuimeen. Ilman telakkaa kiinnitettynä Recaro Privia saavutti hyvän arvosanan, kuten 18 muuta istuinta.

Testin huonompaa antia oli viisi heikkoa tulosta. Esimerkkinä kiinnitystapojen eroista Inglesina Huggy Prime (0+ luokka, alle 13 kg) jäi sekä ilman telakkaa että Huggy Isofix –telakan kanssa heikkoon kokonaisarvosanaan huonosti sujuneen sivutörmäystestin takia. Kuitenkin sama istuin kiinnitettynä Huggy SHP-telakalla saavutti hyvän kokonaisarvosanan.

Törmäystestissä huonoiten menestyi ABC Design Risus -turvakaukalo Risus Isofix –telakalla. Kaukalo ei kestänyt etutörmäyksessä kuormitusta, vaan irtosi isofix-telakan takaosasta ja kallistui eteenpäin. Sivutörmäystestissä puolestaan kaukalo ei suojannut riittävästi testinukkea, vaan tämän pää osui oveen. ABC Design Risus sai kummastakin osiosta arvosanan heikko. Silver Cross Simplicity sai puolestaan kokonaisarvosanan heikko sekä telakalla että ilman liian suuren kemikaalikuormituksen (naftaliini) takia.

Suositus: Lapset selkä menosuuntaan

Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä istuinten kokonaisarvosana muodostuu useista eri osa-alueista. Turvallisuusosiossa mitataan sekä etu- että sivutörmäys. Etutörmäyksessä 17 erinomaisesta istuimesta 16 oli selkä menosuuntaan asennettavia ja yksi joko selkä tai poikittain menosuuntaan. Kuljetettaessa lasta selkä menosuuntaan, niskaan kohdistuu etutörmäyksessä hyvin pieni kuormitus, jos istuin toimii oikein.

”Meiltä kysytään paljon, miten lapsen pitäisi matkustaa. Suosittelemme selkä menosuuntaan matkustamista mahdollisimman pitkään. Turvaistuintesteistä kannattaa kuitenkin huomioida myös sivutörmäyssuoja, joka on tulossa turvaistuinten tyyppihyväksyntävaatimuksiin”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Turvaistuintestin istuinkohtaiset arviot osoitteesta autoliiton sivuilta.

Lähde: Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat