Turkin GP-ennakko: Loppukiri

Ennätyspitkästä F1-kaudesta on vielä kuusi osakilpailua ajamatta. Seuraavana viikonloppuna on vuorossa tämän kauden ainoa kilpailujen ensikertalainen, Turkin Grand Prix, Istanbulissa.

Vaikka en paikkaa ole nähnyt, niin tietous siitä, että se on F1-ratojen suunnitteluun erikoistuneen arkkitehdin Hermann Tilken käsialaa, takaa ainakin sen, että kaikki on siistiä ja tilan käyttö tehokasta. Toivottavasti myös radan profiili on toimiva, sillä loppujen lopuksi se on ainoa asia, jolla on todellista merkitystä. Pikavilkaisu radasta maailmalle levitettyihin piirroksiin lupaa ainakin sen, että siellä on suhteellisen pitkiä nopeita suoria ja niiden päässä hitaita mutkia. Toivottavasti niissä näemme myös ohituksia.

Kolmen viikon tauon aikana, kun Ferrari jatkoi väsymätöntä testaamistaan ja muut viettivät kesälomaansa, merkittävimmät uutiset liittyivät kuljettajien siirtosuunnitelmiin. Useimmat niistä eivät kuitenkaan olleet kuljettajilta lähtöisin.

Jo Unkarissa pulpahti tietoisuuteen Rubens Barrichellon siirtyminen pois Ferrarilta tämän kauden jälkeen ja Felipe Massan siirtyminen Sauberilta hänen tilalleen. Barrichellon tie vie BAR-Hondalle, mutta tätä kirjoitettaessa sen paremmin Barrichello kuin BAR eivät ole varmistaneet asiaa.

Toinen mielenkiintoinen tuplasiirtouutinen liittyi mukamas Flavio Briatoren sanomisiin. Harmaatukkaisen tallipäällikön väitetään sanoneen, että hän vaihtaa Giancarlo Fisichellan ja Mark Webberin paikat Renaultilla ja Williamsilla päikkäin. En tiedä, mistä tuo uutinen lehtien palstoille pulpahti, mutta se voi olla, niin kuin usein tilanne on, jonkun toimittajan toiveunta.

Ja sitten vielä makkaramaasta saksalaisen Bild-sanomalehden tieto siitä, että BMW haluaa Mika Häkkisen ensi kauden kuljettajakseen. En yhtään ihmettele, että BMW sitä haluaa, mutta siitä on vielä todella pitkä matka siihen, että myös Mika Häkkinen haluaisi tehdä paluun ykkösiin ja BMW:n F1-organisaatioon. Sitä porukkaa ja tallia aletaan vasta nyt tosissaan rakentaa, eikä se voi olla paikka kaksinkertaiselle maailmanmestarille, olisi palkkatarjous sitten kuinka hyvä tahansa. En nimittäin jaksa uskoa siihen, että Mika Häkkisen voisi houkutella pelkällä rahalla töihin. Kyllä siinä houkuttelemisessa tarvitaan myös hyvät työkalut Häkkisen tasoisen kuljettajan käyttöön. Ja niitä BMW ei voi Häkkiselle luvata. Eiköhän liene parasta pistää tässä asiassa vähän jäitä hattuun ja katsella mitä kaikkea syksy tuo tullessaan.

Niin, palataan pääasiaan, eli viikonlopun kilpailuun, joka aloittaa kuuden kilpailun käsittävän kauden 2005 loppukirin. Kimi Räikkönen saapuu Turkkiin edellisen kilpailun voittajana ja pääsee ajamaan lauantain aika-ajovetonsa parhaalla ajovuorolla, eli viimeisenä. Se on hyvä asia, varsinkin kun sarjaa 26 pisteellä johtava Renaultin Fernando Alonso, on ajovuorossa jo kymmenentenä. Etu ei ole Kimin kannalta kovin suuri, mutta voi täysin "vihreällä" radalla merkitä kuitenkin tavallista enemmän. Istanbulin radalla ei ole ajettu kertaakaan kilpaa ennen viikonloppua, ja se merkitsee käytännössä sitä, että radan pito on aluksi todella heikko ja paranee vasta pikku hiljaa viikonlopun vanhetessa. Myöhäisistä aika-ajon ajovuoroista pääsevät nauttimaan myös Unkarissa hyvin aika-ajonsa vetänyt Ferrarin Michael Schumacher sekä kuuman helteisissä olosuhteissa tällä kaudella hyvin liikkuneet Toyota-kuljettajat, Jarno Trulli ja Ralf Schumacher.

Michael Schumacherin kakkostila Unkarissa oli yllätys, ja on mielenkiintoista nähdä, pystyykö hän toistamaan sen Turkissa. Joka tapauksessa on selvää, että jotakin Ferrarilla on keksitty aika-ajovauhdin parantumiseksi. Saman prosessin kävi myös McLaren-Mercedes läpi kauden alussa, ja kun hopeanuolet löysivät vauhdin aika-ajoihin, se löytyi myös kisoihin. Ja hyvin löytyikin. Sen jälkeen McLaren on ollut potentiaalinen voittajaehdokas jokaisessa kilpailussa.

Epäonninen Unkarin kilpailu vei Fernando Alonsolta mahdollisuudet pistetilin kasvattamiseen, mutta sillä tuskin on paljon merkitystä. 26 pisteen turvin espanjalainen voi kaikessa rauhassa valmistautua keräämään sen verran lisäpisteitä, että Kimi Räikkönen ei häntä tavoita, vaikka suomalainen voittaisi kaikki kauden jäljellä olevat kilpailut. Toki on kai syytä muistuttaa tässäkin siitä, että moottoriurheilussa on aina kaikki mahdollista. Yksi tekninen vika ja pari heikompaa sijoitusta kisoissa, ja 26 pisteen kaula voi haihtua kuin tuhka tuuleen. Kuka siihen sitten uskoo, on toinen asia.

Kolmen kärkikuljettajan takana käydään kova loppukiri kuljettajien kunniataulukon seuraavista sijoista, mikäli niillä sijoilla on näille kuljettajille sen suurempaa merkitystä. Toyotan Jarno Trulli (36 pistettä) on neljäntenä ennen McLarenin Juan Pablo Montoyaa (34), Toyotan Ralf Schumacheria (32) ja Ferrarin Rubens Barrichelloa (31). Eikä kauden avauskilpailun voittaja, Renaultin Giancarlo Fisichellakaan (30) kaukana ole. Ajattelevat kuljettajat näistä "muista sijoista" sitten mitä tahansa, niin ainakin tallien päälliköille ja omistajille niilläkin on suuri merkitys.

Unkarissa Minardi ajatti kolmannessa autossaan israelilaista Chanoch Nissanya (42) huonolla menestyksellä. Nyt italialaistalli antaa mahdollisuuden italialaiselle kuljettajalle Enrico Toccacellolle, 26, joka vuosi sitten kilpaili usein F3000-luokan kärkikahinoissa sijoittuen lopulta sarjassa toiseksi Vitantonio Liuzzin jälkeen. Saako nyt sellainen uusi kuljettaja mahdollisuutensa, jolla voisi olla ruusuinen tulevaisuus formula ykkösissä? Viikonloppu voi antaa siihenkin kysymykseen vastauksen.

Mustakarin kuljettaja-arviot

Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes

"Jäämies" Räikkönen on kolmen viikon tauosta huolimatta tämän hetken kuumin kuljettaja ja samalla viikonlopun Turkin GP:n suurin ennakkosuosikki. Ennakkosuosikin asemaa vahvistaa myös se, että hän pääsee "vihreälle" Istanbulin moottoriradalle aika-ajossa viimeisenä kuljettajana voitettuaan edellisen, Unkarin osakilpailun. Siitä pitäisi olla hänelle etua taisteltaessa sunnuntain kilpailun lähtöpaikoista.

Michael Schumacher, Ferrari

Maailman paras F1-kuljettaja osoitti Unkarin osakilpailun aika-ajossa, että Ferrarilla on keksitty keinot yhden nopean kierroksen ajamiseksi aikaisempaa paremmalla vauhdilla. Osittain sen ansiosta Schumi ajoi Unkarissa toiseksi. Toki tulos olisi ollut heikompi, jos Fernando Alonso ei olisi rikkonut ensimmäisen mutkan kolarissa etusiipeään, eikä Juan Pablo Montoyan kilpailu olisi päättynyt vetoakselin hajoamiseen. Schumi on joka tapauksessa valmis taistelemaan palkintokorokesijoista viikonloppuna.

Fernando Alonso, Renault

Viikonloppuna mitataan Alonson henkistä kanttia tavallista tarkemmalla mittarilla, sillä samanlaiseen virheeseen, mihin hän sortui Unkarissa, ei ole enää varaa. Nyt hänen on pakko pysyä mukana kärkikamppailussa, vaikka voittoon asti hänen ei ole pakko yltää.

Juan Pablo Montoya, McLaren-Mercedes

Kolme viikkoa sitten Montoya oli valmis taistelemaan Unkarin kisan voitosta, mutta tekniikan pettäminen esti sen. Jos tekniikka kestää, hän voi yhdessä Räikkösen kanssa varmistaa McLarenille tallin ensimmäisen kaksoisvoiton tällä kaudella. Juanin ja Kimin autot ovat siihen - kestäessään - tarpeeksi nopeita.

Jenson Button, BAR-Honda

Britti haluaisi jatka uraansa BAR:lla, vaikka sopimus onkin viemässä hänet ensi kaudella Williamsille. Sitä tilannetta pähkäillessään Buttonin on keskityttävä jäljellä oleviin haasteisiin, ja niistä ensimmäisenä on vuorossa Turkin osakilpailu. Hyvänä päivänä ja oikein valituilla renkailla hän voi hyvinkin taistella viikonloppuna palkintosijoista.

Teksti: Erkki Mustakari 15.8.2005

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat