Mainos

Tulevaisuuden auto kulkee sähköllä – ota huomioon rakentamisessa

Yhä useampi hankkisi sähkö- tai hybridiauton, jos niiden lataus onnistuisi helposti kotipihassa. Rakentamisessa kannattaa ottaa huomioon, että sähköllä kulkevat autot lisääntyvät jatkuvasti.

Kaupallinen yhteistyö: Suomen Asuntomessut

Sähköllä kulkevien autojen suosio kasvaa Suomessakin - hitaasti mutta varmasti. OP:n liiketoimintajohtaja Timo Kemppainen arvioi marraskuussa, että 5-10 vuoden päästä sähkö- ja hybridiautoja myydään enemmän kuin polttomoottoriautoja (hybridiauto kulkee sekä sähköllä että polttoaineella).

Sähköauto on ympäristöystävällinen valinta ja sen käyttö halvempaa kuin polttomoottoriautolla ajaminen. Mikä sitten estää hankkimasta sähkö- tai hybridiautoa?

Yksi syy lienee hankintahinta. Hybridien ja täyssähköautojen hinta riippuu autonvalmistajasta ja -mallista. Molempien hintahaarukka on yleensä noin 25 000 – 100 000 euroa, mutta edullisempiakin markkinoilta löytyy ja käytettyjä saa tietysti halvemmalla. Latauslaite asennuksineen maksaa tuhannesta kolmeen tuhanteen euroon.

Toinen syy sähköautoilun verrattain vähäiseen suosioon on se, että sähköauton lataaminen saatetaan mieltää hankalaksi. Fortumin viime vuoden lopulla teettämän kyselyn mukaan reilu kolmannes ostaisi sähköauton, jos sitä olisi mahdollista ladata kotona autotallissa tai autopaikalla. Jopa puolet vastaajista kertoi, että voisi hankkia sähköauton, jos yhdellä latauksella pystyisi ajamaan satoja kilometrejä.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko kehottaa ottamaan lisääntyvän sähköautoilun huomioon uudisrakentamisessa. Sähkö- ja erityisesti hybridiauton voi ladata perinteisessä lämmitystolpassakin, joita Suomessa on runsaasti. Useamman sähköauton tarpeisiin vanhanaikaisen sähköjärjestelmän teho ei kuitenkaan riitä.

– Sähköautojen lataamiseen tarvitaan vahvempia johdotuksia ja toisentyyppisiä pistorasioita. Uudisrakentamisessa pitäisi lähteä siitä oletuksesta, että latauspisteitä tarvitaan tulevaisuudessa, Laurikko sanoo.

Latausmahdollisuuksien on muutenkin kehityttävä ja lataamisen oltava helppoa, mikäli sähköautoilun toivotaan lisääntyvän.

– Tämä on suuri haaste. Jos ihmiset kokevat lataamisen vaikeaksi, sähköauto jää kauppaan. Kukaan ei voi ostaa sellaista autoa, jonka kulkemiseen ei voi luottaa.

Isommassa taloyhtiössä asuva sähköautoilijaksi siirtyvä henkilö voi kohdata vaikeuksia. Latausjärjestelmän rakentamiselle ei välttämättä irtoa lupaa, vaikka sen aikoisi maksaa kokonaisuudessaan itse. Yksittäisen asukkaan kannattaakin ottaa latauspisteen pystyttäminen puheeksi taloyhtiön kanssa hyvissä ajoin ennen sähköauton hankkimista.

Hybridi helpompi

Laurikko suosittelee aloittelijalle ladattavaa hybridiautoa. Siinä sähköinen ajomatka on lyhyempi kuin täyssähköautossa, mutta Laurikko muistuttaa, että harvempi ajaa yli 50 kilometriä päivässä. Kalliimmissa malleissa toimintamatka on reilusti pidempi, mutta jos sähkö ei ole sataprosenttisesti käytössä, on autoa ostaessa maksanut turhasta. Latausverkosto laajenee koko ajan, joten pienemmällä akullakin pääsee pitkälle, jos sen voi ladata matkan varrella.

– Ladattava hybridi on yksityishenkilölle helpompi tapa sähköistää autoilua. Uskoisin, että se on pienemmän tuskan tie. Sen avulla pääsee kokeilemaan, millainen auto sopii omiin ajotottumuksiin ja arvioimaan sitten seuraavan auton kohdalla, hankkisiko täyssähköauton. Nyt tarvittaisiin mobiilisovellus, jolla ajotottumuksiaan voisi analysoida.

Hybridivalikoima on myös selvästi kattavampi.

– Ladattavien hydridiautojen malleja on viisinkertainen määrä täyssähköautomalleihin verrattuna. Mukana on isoja autoja ja nelivetojakin.

Sähköautoteknologia ei Laurikon mukaan taivu vielä säännöllisiin, pitkiin maantiematkoihin. Hän kehottaa kuitenkin pohtimaan, millaista autoa tarvitsee arjessa.

– Moni mitoittaa autotarpeensa liian suureksi. Arkikäyttöön käy usein pienempi auto ja kun muutaman kerran vuodessa tarvitsee tilavampaa autoa, sen voi vuokrata.

Porin Asuntomessut - Kohde nro. 34

  • Porin Asuntomessujen asumisen ja liikkumisen kohde nro. 34:n pihassa koeajetaan hybridiautoja.
  • Näytteilleasettajana toimii BMW ja koeajettavana ovat seuraavat automallit: BMW 120D xDrive, BMW 218I Active Tourer, BMW 320I xDrive Touring, BMW 520D xDrive Touring, BMW 530E Plug-in Hybrid, BMW X2 sDrive18i, BMW X3 xDrive20d, BMW 630D xDrive Gran Turismo, BMW 740LE xDrive, BMW I3 -sähköauto, MINI COOPER, MINI COOPER S, MINI COOPER S Cabrio, MINI COUNTRYMAN Plug-in Hybrid
  • ” BMW:n laajasta valikoimasta löytyy varmasti kiinnostavia vaihtoehtoja koeajoon kaikille omien tarpeiden mukaan. Asuntomessuilla on myös paljon tietoa sähköautojen latauksesta, niin kotilatauksesta kuin julkisista latausmahdollisuuksista. Asuntomessuilla on loistava mahdollisuus koeajaa vertailla useampaankin BMW-mallia, kaikki ajokortin omaavat ovat tervetulleita koeajolle”, sanoo BMW Group Suomen markkinointiasiantuntija Maria Hakala.
  • Perheen pienimmät voivat lähteä koeajolle lasten liikennepuistoon.
  • Asuntomessut Porissa: 6.7. - 5.8. 2018. Teemana asuminen läpi ihmiselämän.
  • Lisää tietoa Asuntomessujen sivuilta.

Monella vanhaa tietoa

Sähköllä kulkeva auto kohtaa vielä ennakkoluuloja, mikä vaikuttaa sekin niiden suosioon. Moni saattaa perustaa mielteensä sähköautosta vanhaan tietoon. Esimerkiksi siihen, ettei akun kesto riitä yhtään pidempään ajoon.

Uusissa täyssähköautoissa tyypillinen toimintamatka on 150-300 kilometriä. Niillä matkaa jo helposti työmatkan ja jopa mökkimatkan. Kalliimmissa malleissa toimintamatka on yleensä selvästi edullisia pidempi. Sadan tonnin öky-Teslalla saattaa huristella yli 600 kilometriä yhteen soittoon, kun taas reilun 12 000 euron Renault Twizylla pääsee yhdellä latauksella 80 kilometrin päähän. 

– Sähköllä kulkeviin autoihin liittyy se dilemma, että kannattaako vielä ostaa. Ne kehittyvät koko ajan, ja ensi vuonna saa paremman.

Ladattavien hybridien ja täyssähköautojen määrä lisääntyy kuitenkin jatkuvasti.

– Kappalemäärät eivät vielä ole suuria mutta kasvuprosentti on hyvä. Tänä päivänä sähköautoja näkee liikenteessä päivittäin.

Sähköautoilun luvatun maan, Norjan lukemiin on kuitenkin vielä matkaa.

– Norja on täydellinen poikkeus sähköautoilun suhteen. Siellä täyssähköautosta ei tarvitse maksaa mitään veroa, ei edes arvonlisäveroa. Se alentaa auton hintaa merkittävästi. Suomessa sähköautot verotetaan kevyimmän veron mukaan, mutta 24 prosentin arvonlisävero nostaa jo alun perin kalliin auton hintaa reippaasti.

Norjassa sähköautoilijaa hemmotellaan muillakin tavoin. Sähköllä kulkeva saa käyttää joukkoliikennekaistaa ja ilmaiseksi maantielauttoja. Tietulleja ei yleensä tarvitse maksaa ja Oslossa autoja saa ladata ilmaiseksi.

Suomessakin on pyritty lisäämään ekologisen sähköautoilun suosiota: uuden sähköauton ostaja tai pitkäaikaisvuokraaja on voinut saada 2000 euroa valtion hankintatukea tämän vuoden alusta alkaen. Lisäksi VTT kartoittaa parhaillaan, millaisia kannustimia Suomessa voitaisiin käyttää, jotta sähkö- ja kaasuautoilu lisääntyisi entisestään.

– Verorakenne on Suomessa sähköautoa suosiva. Myös sähkö itsessään on kevyemmin verotettua kuin polttoaine. Ihmiset tuijottavat liikaa sähköauton hankintakustannuksia. Pitkässä juoksussa se tulee halvemmaksi. Käyttökustannukset ovat pienemmät ja ylläpito edullisempaa, koska sähköautossa huoltokohteita on vähemmän kuin polttomoottoriautossa.

Sähköauton kallein yksittäinen osa on akku, mutta sen vaihtaminenkaan ei ole enää niin kallista kuin usein kuvitellaan. Akun vaihto tulee ajankohtaiseksi autosta ja ajokilometreistä riippuen 5-10 vuoden kuluttua. Nykyisin autonvalmistajat tarjoavat kohtuullisen hintaisia akkupaketteja. Esimerkiksi Nissan myy Leaf-sähköautoon kokonaan uutta ja aiempaa suorituskykyisempää akkupakettia noin 5000 euron hintaan, mutta on alkanut toimittaa myös niin sanottuja vaihtokorjattuja akkuja, joiden hinta on puolet pienempi. Niissä on käytetty soveltuvin osin jo käytössä olleiden akkujen vielä täysin toimivia kennoja.

– Yksi myytti liittyy akun toimivuuteen. Jotkut kuvittelevat, että sähköauto lakkaa yhtäkkiä toimimasta, kun akku vanhenee. Näin ei kuitenkaan ole, akun kapasiteetti vain pienenee ja ajomatka lyhenee yhdellä latauksella. Autonvalmistajat pitävät noin kymmenen prosentin kapasiteettivajausta rajana, jonka jälkeen akuston uusiminen tulisi ajankohtaiseksi, mutta mikään ei sinänsä estä jatkamasta ajoa, jos kapasiteetti on omaan käyttöön riittävä.

Laurikko kumoaa vielä yhden sähköautoiluun liittyvän myytin:

– Joskus askarrutti, voiko sähköautolla tai hybridillä vetää perävaunua, koska Toyota Priuksen varhaisissa malleissa ei ollut vetokoukkua. Vetokoukkuja löytyy kuitenkin muista malleista, ja myös Priuksen uusimmasta versiosta.

Lue myös:

    Uusimmat