Toyotan rallitalli on noussut rallin MM-sarjan ykköstiimiksi, vaikka moni epäili tiimin mahdollisuuksia, kun WRC-projektista ilmoitettiin vuonna 2015.
Toyotan WRC-auton rakentaminen tuli nelinkertaisen maailmanmestarin Tommi Mäkisen harteille. Mäkisen tiluksilla Jyväskylän kupeessa Puuppolassa ryhdyttiin rohkeasti työhön, vaikka asiantuntijat epäilivät WRC-projektin toteutumista kaukana Suomessa.
Jo debyyttikaudellaan vuonna 2017 Toyota otti MM-sarjassa pari voittoa ja kaudella 2018 tiimi juhli valmistajien mestaruutta. Vuosina 2019-22 Toyota on ottanut kolme kuljettajien titteliä ja myös kolmas tallien mestaruus on tänä vuonna tulossa.
– Lähtökohtaisesti ajatusmaailma on ollut, että Suomea on pidetty logistisesti hankalana paikkana ja että täältä on vaikea operoida. On täältä toki vähän pidempi matka joka paikkaan, mutta meillä on sitten muita etuja, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoo MTV Urheilulle.
– Toyota osasi hyödyntää ja ymmärsi sen vahvimman edun. Meillä on täällä maailman parhaat testipaikat. Kuitenkin MM-sarjassa suurin osa kisoista ajetaan soralla. Täällä kun kehittää ja testaa autoa, niin saa kerralla huippuauton.
Hyundain rallitiimi seurasi tänä vuonna Toyotan jalanjälkiä siirtäen testipaikkansa Keski-Suomeen.
– Se kertoo, että muuallakin uskotaan nyt Suomeen. Isoin vahvuutemme on varmasti ollut juuri se, että täällä on hyvä kehittää auto.
Kun Toyota hankki WRC-tallin Tommi Mäkinen Racingilta, liikkui varikolla huhuja, että japanilaisvalmistaja voisi siirtää rallitiiminsä Keski-Eurooppaan logistiikka helpottaakseen.
