Tätä proteiinia suomalaiset hinkuvat nyt lisää!

Suomalaisista kuluttajista kolmannes aikoo lisätä kalan syömistä kuluvan vuoden aikana ja vähentää punaisen lihan syömistä. Tiedot perustuvat Elintarviketrendit 2013 -tutkimukseen.

Suomalaisista kuluttajista 33 prosenttia arvioi lisäävänsä kalan käyttöä ruoanlaiton raaka-aineena kuluvan vuoden aikana. Etenkin luonnonkalan syömistä aiotaan lisätä. Samaan aikaan 16 prosenttia kuluttajista ilmoittaa vähentävänsä punaisen lihan käyttöä. Siipikarjanlihan käyttö pysyy kutakuinkin ennallaan.

Eniten kalan syömistä aikovat lisätä keskituloiset perheelliset kaupunkilaiset ja lihaa säännöllisesti nykyisin syövät kuluttajat. Kulutuskäyttäytymisen suuntaukset ilmenevät Elintarviketrendit 2013 -tutkimuksesta, jonka toteutti Consumer Compass Oy keväällä 2013.

– Näyttää siltä, että kuluttajat haluavat saada jatkossa proteiininsa yhä useammin kalasta ja siipikarjasta punaisen lihan sijaan. Tulos on helppo ymmärtää, koska luonnonkala edustaa tärkeimpiä ruokamarkkinoiden kuluttajatrendejä. Se on terveellistä, kotimaista, lisäaineetonta ja sopii käytännössä kaikkiin asiantuntijoiden suosittelemiin ruokavalioihin, kommentoi Consumer Compassin toimitusjohtaja Topi Jurvanen.

– Kuluttajien aikeet ovat myös täysin linjassa syksyllä julkaistavien uusien pohjoismaisten ravitsemussuositusten kanssa, joiden mukaan kalan, täysjyvän ja kasvisten syömistä tulisi lisätä.

Kalan ystävät arvostavat kotimaisuutta ja tuoreutta

Kalojen arvostuksessa on suuria eroja. Kotimainen kala on ulkomaista arvostetumpaa, luonnonkala on viljeltyä kalaa arvostetumpaa ja tuore kala pakastettua kalaa arvostetumpaa.

Arvostetuimpia kaloja ovat villit luonnonkalat: lohi (kouluarvosanalla 8,7 / 10), kuha (8,3 / 10) ja siika (8,7 /10). Tuoreen kotimaisen luonnonsilakan arvostus (7,0 / 10) on miltei yhtä korkea kuin norjalaisen viljellyn lohen (7,3 / 10). Kalojen arvostuserot näkyvät myös niiden kuluttajahinnoissa.

Kuluttajien hintatietoisuus on lisääntynyt

Asennemuutoksista merkittävin on suomalaisten kuluttajien suhtautuminen hintaan. Halu nähdä vaivaa edullisten vaihtoehtojen löytämiseksi on lisääntynyt neljä prosenttiyksikköä. Samaan aikaan yleinen innokkuus käydä ostoksilla ja kuluttaa on vähentynyt seitsemän prosenttiyksikköä.

Elintarviketrendit 2013 -tutkimuksen otos oli 1 039 henkilöä. Se edustaa internetiä käyttävää aikuista kuluttajaväestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan, Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat