Tämän ruoan suosio räjähtää viikonloppuna – myynti 1,23 miljardia kappaletta

Kanansiipien myynti viikottain supermarketeissa Yhdysvalloissa vuonna 2012
Julkaistu 30.01.2013 09:41(Päivitetty 30.01.2013 09:55)

Yhdysvaltain siipikarjaliiton mukaan kanansiipien kulutus moninkertaistuu Amerikassa Super Bowl -urheilutapahtuman aikana tavalliseen viikonloppuun verrattuna.

Yhdysvaltain siipikarjaliiton arvioiden mukaan amerikkalaiset syövät tänä vuonna jopa 1,23 miljardia kanansiipeä yhden viikonlopun aikana. Sunnuntaina 3. helmikuuta pelataan legendaarinen jokavuotinen amerikkalaisen jalkapallon NFL-liigan loppuottelu, joka on yksi maailman seuratuimmista urheilutapahtumista. Kanansiivet ovat amerikkalaisille perinteisestä Super Bowl -herkkua.

Siipikarjaliiton mukaan siivet ovat tällä hetkellä Yhdysvalloissa kilohinnaltaan kanan kallein osa. Tämä on hieman ironista, sillä siivet tulivat alun perin markkinoille 1980-luvulla halpana vaihtoehtona kanan rintafileille. Kanansiivillä on niin kova kysyntä amerikkalaisravintoloissa, että osa paikoista on ryhtnyt myymään kanan rintafileitäkin "luuttomina kanansiipinä".

Kymmenesosa vuoden kanansiivistä myydään yhtenä viikonloppuna

Yhdysvaltain siipikarjaliiton arvioiden mukaan kanansiipiä myydään vuoden 2013 aikana yli 13,2 miljardia kappaletta Amerikassa. Super Bowl-viikonlopun aikana myydään siis noin kymmenesosa koko vuoden kanansiivistä. Yhdysvaltain siipikarjaliiton tekemästä kaaviokuvasta näkyy, kuinka paljon kanansiipien myynti kasvaa amerikkalaisissa supermarketeissa Super Bowl -viikonlopun aikana.

anansiipien myynti viikottain supermarketeissa Yhdysvalloissa vuonna 2012Kanansiipien myynti viikottain supermarketeissa Yhdysvalloissa vuonna 2012

Lähde: National Chicken Council

Super Bowl 2013 pelataan New Orleansissa sunnuntaina 3. helmikuuta. Seuraa uutisointia MTV3 Urheilun sivuilta.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle