VR:n ja Matkahuollon edustajat kertovat, millaisista matkustajista tulee eniten valituksia.
Puhelimessa puhuminen
Puhelimessa puhuminen on VR:n viestintäpäällikön Mika Heijarin mukaan sellainen käytökseen liittyvä asia, josta VR:lle tulee luultavasti eniten palautetta.
– Tulee sellaista palautetta, että eikö VR voi tehdä mitään sille, että ihmiset eivät kailottaisi puhelimessa. Se on vaikea asia. Näin se on, kun asiat halutaan hoitaa tässä ja nyt, ja siihen on laitteet ja vempaimet, sanoo Heijari.
Matkahuollon Liiketoiminnan päällikön Jukka Ylitalon mukaan puhelimeen puhumista ei ole rajoitettu heidän linja-autoissaan.
– Toivotaan kuitenkin sellaista, ettei siellä kovasti kailoteta. Voi käyttää puhelinta, mutta tietysti pitäisi ottaa kanssamatkustajat huomioon. Täytyy muistaa, että kun bussissa puhuu puhelimeen, niin se kuuluu siitä varsinkin eteenpäin, edessä olevien matkustajien korviin, Ylitalo sanoo.
Heijari kertoo istuvansa viikoittain junassa 15 tuntia ja kuulleensa junissa kaikenlaisia keskusteluja aiheesta kuin aiheesta, aina ”synnytyksestä jääkiekkotuloksiin”. Heijarin mielestä on kaksi sellaista aihetta, joita kannattaisi välttää julkisissa. Toinen on liikesalaisuudet, kaikki yritykseen, yhteisöön tai työpaikkaan selvästi kohdistettavat asiat.
– Toinen on tällaiset intiimit kysymykset, sairaudet, kuka voi mitenkin, kuka nyt oli kaatunut missäkin, sanoo Heijari.
