Kesällä löytyy monta syytä korkata, mutta alkoholin ei kannata antaa määrittää kesän viettoa liiaksi.
Some täyttyy kesällä kippistelykuvista. Poreilevaa kuoharia, helteessä kostuneita kylmiä oluita, värikkäitä drinkkejä, festarimeininkiä, saunan terassi.
Lähes 90 prosenttia yli 15-vuotiaista suomalaisista käyttää alkoholia ainakin jonkin verran.
Terveystalon päihdelääkäri ja psykoterapeutti Harri Seppälä kuvaa alkoholia suomalaisen "monitoimityökaluksi". Sen avulla pidetään hauskaa ja rentoudutaan, ja sen rohkaisemana luodaan suhteita ja avaudutaan.
Jos alkoholi alkaa kuitenkin määrittää tekemistä liikaa, kannattaa havahtua, hän muistuttaa.
Samaa mieltä on vieroitus- ja kuntoutuspalvelu Rehab365:n riippuvuusasiantuntija ja kuntoutuspäällikkö Juha Lantz.
– Jos kesäillan viettoon tai terassilla istumiseen liittyy aina alkoholi, pitää havahtua, koska paljon asioita voi tehdä myös ilman alkoholia, Lantz kommentoi Huomenta Suomen haastattelussa.
– Mutta ihmiselle, jolla alkoholi on ottanut jo vähän otetta elämästä, se yleensä alkaa määrittää jo valintoja ja ihmissuhteita. Se hallitsee ajatuksia silloinkin, kun ei juo. Sitä odottaa, milloin pääsee juomaan. Vähän ehkä jopa hakee syitä ja oikeutusta juomiselle. Että no niin, kaunis ilma, lähdetään taas. Rankka työpäivä, pitää vähän rentoutua. Nämä ovat hälytysmerkkejä.


