Tähtikuljettaja haukkui viikonlopun F1-näyttämön lyttyyn vain viikkoja sitten – talleilla edessään poikkeuksellinen haaste: "Voi olla aika montakin yllätystä tiedossa"

8:38
MTV Uutiset Livessä perattiin lähtökohdat F1:n Yhdysvaltain GP:hen

Austinissa sijaitseva Circuit of the Americas on toiminut F1-sarjan Yhdysvaltain GP:n näyttämönä heti valmistumisestaan, vuodesta 2012 lähtien. Radan pomppuinen pinta on aiheuttanut monesti talleille ja kuljettajille päänvaivaa.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Saudi-Arabian GP 3.-5.12.
Su: Saudi-Arabian GP klo 19.25, ennakkotunnelmat klo 18.30

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Pomput ovat olleet Austinissa ongelma jo vuosien ajan. Ongelma paheni vuoden 2015 tulvan myötä, mutta pohjimmiltaan pomppuisuuus johtuu siitä, että rata on rakennettu savimaalle.

Sellaisellekin alustalle voi kuitenkin tehdä tasaisen asfaltin, joten loppujen lopuksi kyse on radan pinnoituksesta vastanneen urakoitsijan virheestä tai huolimattomuudesta.

Austinin rata on perinteisesti suosinut Mercedestä, mutta C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen muistuttaa, että radan pomppuisuus on sellainen muuttuja, että sen vuoksi voimasuhteita on hyvin vaikea arvioida etukäteen.

– Auto pohjaa paljon niissä töyssyissä, ja jarrutukset ovat vaikeita. Sitä kautta autojen suorituskyvyn suhde saattaa vaikeutua ja vaihtua aika paljon. Ei oikein tiedetä, mikä auto noissa kovissa pompuissa tulee toimimaan parhaiten.

Talleilla on käytössään erilaisia keinoja kompensoida radan pomppuisuutta, mutta näistä muutoksista saattaa seurata myös yllätyksiä.

– Silloin joudutaan yleensä nostamaan autoa. Autoa ei voi ajaa niin matalalla. Kun autoa ruvetaan nostamaan, auto menettää aerodynaamista tehokkuuttaan. Se ei ole enää niin nopea siinä vaiheessa. Eri autot reagoivat tähän maavaran nostoon eri tavalla. Esimerkiksi Red Bullin autoa ajetaan hyvin korkealla takapään ajokorkeudella, joten voi olla, että sieltä loppuukin varat. Se on vähän autostakin riippuvaista, miten paljon pomppuisuutta voi kompensoida.

– Pahimmassa tapauksessa kuljettajaa joudutaan ohjeistamaan, että pompuista ei välttämättä voi ajaa yli normaalisti. Siellä voi olla aika monta yllätystä tiedossa.

Kaksi vuotta sitten Austinissa nähtiin myös se toinen puoli pompuista.

– Ne rasittavat auton jousitusta ja komponentteja erittäin paljon. Jos joka kierroksella tulee paljon iskuja auton pohjaan, se saattaa hajottaa komponentteja.

Austinin radan epätasaisuuksista on yritetty päästä eroon pinnoittamalla pahimpia paikkoja uudelleen vuosina 2019–2020. Lokakuun alussa ajetun MotoGP-osakilpailun yhteydessä kävi kuitenkin ilmi, etteivät osittaiset paikkaustyöt olleet ratkaisseet ongelmaa. Esimerkiksi sarjaa johtava Fabio Quartararo haukkui radan vitsiksi ja sanoi suoraan sen olevan  vaarallinen. Quartararon mukaan Circuit of the Americas muistuttaa lähinnä motocross-rataa.

FIAn kilpailunjohtajan Michael Masin mukaan radan pomppuisimmat kohdat ovat ne, joissa on edelleen vanha asfaltti. Hänen mukaansa näitä kohtia on tasoitettu lokakuun alun jälkeen tulevaa F1-kisaa silmällä pitäen.

MotoGP-kuskit valittivat kuitenkin myös siitä, että kun radalla on kolmea erilaista asfalttia, pito on hyvin erilainen eri puolilla rataa.

Ossi Oikarisen ja Niki Juuselan pohjustuksen tulevaan Yhdysvaltain GP:hen voit katsoa kokonaisuudessaan jutun yläreunassa olevalta videolta.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja