Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet
8:38MM-taistot käyvät kuumana, Valtteri Bottas uudelleensyntynyt – asiantuntijat ennakoivat Yhdysvaltain GP:täMTV Uutiset Livessä perattiin lähtökohdat F1:n Yhdysvaltain GP:hen

Tähtikuljettaja haukkui viikonlopun F1-näyttämön lyttyyn vain viikkoja sitten – talleilla edessään poikkeuksellinen haaste: "Voi olla aika montakin yllätystä tiedossa"

Julkaistu 18.10.2021 19:06
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Austinissa sijaitseva Circuit of the Americas on toiminut F1-sarjan Yhdysvaltain GP:n näyttämönä heti valmistumisestaan, vuodesta 2012 lähtien. Radan pomppuinen pinta on aiheuttanut monesti talleille ja kuljettajille päänvaivaa.

LUE MYÖS: Max Verstappen nimesi tyttöystävänsä ”parhaaksi ostoksekseen” – F1-maailma tyrmistyi: ”Idiootti”

LUE MYÖS: Kimi Räikköselle sateli onnitteluja – Jäämiehen ex-talli McLaren muisti myös suomalaista

Pomput ovat olleet Austinissa ongelma jo vuosien ajan. Ongelma paheni vuoden 2015 tulvan myötä, mutta pohjimmiltaan pomppuisuuus johtuu siitä, että rata on rakennettu savimaalle.

Sellaisellekin alustalle voi kuitenkin tehdä tasaisen asfaltin, joten loppujen lopuksi kyse on radan pinnoituksesta vastanneen urakoitsijan virheestä tai huolimattomuudesta.

Austinin rata on perinteisesti suosinut Mercedestä, mutta C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen muistuttaa, että radan pomppuisuus on sellainen muuttuja, että sen vuoksi voimasuhteita on hyvin vaikea arvioida etukäteen.

– Auto pohjaa paljon niissä töyssyissä, ja jarrutukset ovat vaikeita. Sitä kautta autojen suorituskyvyn suhde saattaa vaikeutua ja vaihtua aika paljon. Ei oikein tiedetä, mikä auto noissa kovissa pompuissa tulee toimimaan parhaiten.

Talleilla on käytössään erilaisia keinoja kompensoida radan pomppuisuutta, mutta näistä muutoksista saattaa seurata myös yllätyksiä.

– Silloin joudutaan yleensä nostamaan autoa. Autoa ei voi ajaa niin matalalla. Kun autoa ruvetaan nostamaan, auto menettää aerodynaamista tehokkuuttaan. Se ei ole enää niin nopea siinä vaiheessa. Eri autot reagoivat tähän maavaran nostoon eri tavalla. Esimerkiksi Red Bullin autoa ajetaan hyvin korkealla takapään ajokorkeudella, joten voi olla, että sieltä loppuukin varat. Se on vähän autostakin riippuvaista, miten paljon pomppuisuutta voi kompensoida.

– Pahimmassa tapauksessa kuljettajaa joudutaan ohjeistamaan, että pompuista ei välttämättä voi ajaa yli normaalisti. Siellä voi olla aika monta yllätystä tiedossa.

Kaksi vuotta sitten Austinissa nähtiin myös se toinen puoli pompuista.

– Ne rasittavat auton jousitusta ja komponentteja erittäin paljon. Jos joka kierroksella tulee paljon iskuja auton pohjaan, se saattaa hajottaa komponentteja.

Austinin radan epätasaisuuksista on yritetty päästä eroon pinnoittamalla pahimpia paikkoja uudelleen vuosina 2019–2020. Lokakuun alussa ajetun MotoGP-osakilpailun yhteydessä kävi kuitenkin ilmi, etteivät osittaiset paikkaustyöt olleet ratkaisseet ongelmaa. Esimerkiksi sarjaa johtava Fabio Quartararo haukkui radan vitsiksi ja sanoi suoraan sen olevan  vaarallinen. Quartararon mukaan Circuit of the Americas muistuttaa lähinnä motocross-rataa.

FIAn kilpailunjohtajan Michael Masin mukaan radan pomppuisimmat kohdat ovat ne, joissa on edelleen vanha asfaltti. Hänen mukaansa näitä kohtia on tasoitettu lokakuun alun jälkeen tulevaa F1-kisaa silmällä pitäen.

MotoGP-kuskit valittivat kuitenkin myös siitä, että kun radalla on kolmea erilaista asfalttia, pito on hyvin erilainen eri puolilla rataa.

Ossi Oikarisen ja Niki Juuselan pohjustuksen tulevaan Yhdysvaltain GP:hen voit katsoa kokonaisuudessaan jutun yläreunassa olevalta videolta.

Lisää aiheesta:

Mercedes haluaa välttää "verilöylyn" – Austinin F1-radan kunto huolettaa kisan allaPirelli teki luistinradaksi muuttuneelle Turkin F1-radalle väärän rengasvalinnan: taustalla erikoinen syy Ensi F1-viikonloppuna on luvassa kammottavat olosuhteet – asiantuntija maalaa hyvin mahdollisen kauhuskenaarion: "Onkin aika paljon ohjelmaa"Analyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynytBritannian F1-kisassa kysymys johon kukaan ei tiedä vastausta – "Ferrari vahvoilla Mercedestä vastaan"Singaporen F1-radan alla mystinen kohta – sähköhäiriö sotki vaihdelaatikoita
F1USA:n GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • Eilen17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • pe22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta

  • ke09:01
    Alpine

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan

  • ti08:55
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenin uusi aluevaltaus – joutuu suorittamaan ajokokeen