"Suomessa kukaan ei uskalla näyttää, että olisi vauras"

Kuvanveistäjä, korutaiteilija Björn Weckströmin mielestä suomalaiset pyrkivät korujen käytön suhteen turhaan vaatimattomuuteen.

1950-luvulta asti näyttäviä, veistoksellisia koruja suunnitellut Björn Weckström on seurannut vuosikymmenien saatossa suomalaisten suhdetta koruihin.

− 1960-luvulla korujen käytössä oli vielä rohkeutta. 1970-luvulla ja etenkin 1990-luvun laman myötä on kiihtynyt tämä nykyinen vaatimattomuuteen pyrkiminen, Weckström harmittelee.

Suunnittelijan mielestä suomalainen luterilainen kulttuuri saa aikaan sen, että ihmiset pyrkivät vaatimattomuuteen mitä suuremmissa määrin.

− Kukaan ei uskalla millään tavalla näyttää, että olisi vauras, vaan pidetään mieluummin matalaa profiilia, Weckström sanoo ja mainitsee esimerkkinä poliitikot, jotka eivät uskalla käyttää kalliita koruja.

Asenne heijastuu myös merkittävien juhlien kautta.

− Jos katsoo Suomen itsenäisyyspäivän juhlien yleisöä ja vertaa sitä Ruotsin Nobel-juhliin, niin vaikutelma on kuin yö ja päivä. Suomessa vaatteisiin voi vielä satsata. Iltapukujen kautta kilpaillaan, mutta korut ovat joutuneet jollain tavalla pannaan, Weckström sanoo hieman kärjistäen.

Koruja tähtien yllä

Vaikka suuren yleisön korunkäytössä on parantamisen varaa, Weckström on saanut nauttia pitkän uransa aikana kansainvälisestä menestyksestä. Suomalaisen suunnittelijan koruja on nähty useiden maailmantähtien yllä.

Yoko Ono osti koruni käydessään Göteborgissa. (Urho) Kekkonen vei korujani tuliaisiksi matkustaessaan. Kaikilla Euroopan kuningasperheillä on niitä, Weckström mainitsee asiasta tarkemmin kysyttäessä.

Suunnittelija on kuullut myös hauskan tapauksen myyntitiskiltä.

Grace Kelly oli ostamassa koruani Norjassa. Hänen luottokorttinsa limitti ei riittänyt, ja hänen täytyi lainata Carolinen korttia.

Toinen hauska tarina tapahtui Tanskassa, kun sikäläinen kultaseppäliitto täytti vuosia.

− Heidän piti lahjoittaa tapahtuman johdosta kuningatar Margareetalle koru. Liitolle tuli asiasta sisäisiä riitoja, ja lopulta he pyysivät korua minulta.

Kaulakoru on mielenkiintoisin

Weckström iloitsee parhaillaan keväästä, joka on vuodenaikana suunnittelijalle voimakkain kausi.

− Lasiveistosnäyttelyni on onnellisesti purettu, ja nyt pitäisi taas alkaa suunnitella koruja, Weckström kertoo kuulumisistaan.

Ideoita suunnittelutyöhön Weckström ammentaa aina 1960-luvulta asti.

− Muodissa tapahtuu ympyrämäistä liikettä. Korut muuttuvat, mutta peruskonsepti pysyy. Koruja voi tehdä monella tavalla, mutta minulla on ollut aina pyrkimys nostaa sarjakoru taiteen tasolle.

Ammattilaisen silmissä mielenkiintoisin koru roikkuu käyttäjän kaulassa.

− Kaulukoru/riipus tulee lähelle naisen kasvoja ja muodostaa eniten intensiteettiä, Weckström sanoo.

Studio55/Jenni Kokkonen

Lue myös:

    Uusimmat