Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen merkkiuskollisimmat kuljettajat eivät enää aja Mersuilla tai Bemareilla

0:52Tässä on täyssähköinen Toyota bZ4XToyotan täyssähköinen bZ4X saapuu pian markkinoille. Tuleeko siitä koko kansan sähköauto?
Julkaistu 30.12.2021 10:09

Ville Järveläinen

Tuore autoilukysely paljastaa, että suomalaisten merkkiuskollisuudessa tapahtuu muutoksia.

Suomen merkkiuskollisimpien kuljettajien alla on ollut Danske Bankin Autobarometrin mukaan tyypillisesti joko BMW tai Mercedes-Benz.

Saksalaiset premiumbrändit ovat nyt kuitenkin saaneet tehdä tilaa huomattavasti halvempaa hintaluokkaa edustavalle suosikkimerkille, sillä 58 prosenttia tällä hetkellä Toyotalla ajavista suomalaisista suunnittelee hankkivansa myös seuraavaksi autokseen Toyotan.

Danske Bankin Autobarometri 2021 -kyselyssä yli 50 prosentin merkkiuskollisuuteen ylsivät myös Bemareiden, Mersujen ja Audien omistajat, mutta Toyotan nousu johtui ennen kaikkea niiden laskusta vuoden 2020 Autobarometriin verrattuna. Toyota-kuljettajien uskollisuus oli käytännössä sama kuin viime vuoden kyselyssä.

Lue myös: Tässä Suomi-vertailussa saksalaiset autot eivät pärjää alkuunkaan – Toyota ja Dacia näyttävät muille tekemisen mallia

Keskimääräinen merkkiuskollisuus kaikkien autoilijoiden keskuudessa oli 29 prosenttia.

Merkkiuskollisuuskyselyissä on kuitenkin isoja eroja sen toteuttajasta riippuen. Vaikka Toyota nousi ensimmäistä kertaa ykköseksi Dansken kyselyssä, on Bisnoden kyselyssä sen ylivoima ollut viime vuosina murskaavaa. Viime vuonna Toyota oli Bisnoden mukaan merkkiuskollisimpien kuljettajien valinta jo viidettä kertaa putkeen.

Danske Financen autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Altti Kuuri sanoo, että auto on harvoin hankittava hyödyke, joten mieltymykset muuttuvat hitaasti.

– Nyt näyttää, että merkkiuskollisuudessa on tapahtumassa muutoksia. Tähän voi osittain vaikuttaa myös kiinnostus sähkö- ja hybridiautoihin sekä globaalin komponenttipulan erilainen vaikutus eri automerkkeihin, Kuuri kertoo Danske Bankin tiedotteessa.

Millaisia autoja suomalaiset aikovat hankkia?

Autobarometri paljastaa, että 27 prosenttia suomalaisista suunnittelee vaihtavansa autoa seuraavan kolmen vuoden aikana. Joka toinen ilmoitti hankkivansa joko uuden tai uudehkon auton.

– Autosta ollaan tulevaisuudessa valmiita maksamaan hieman aiempaa enemmän. Noin neljännes uskoo seuraavan autonsa maksavan alle 10 000 euroa. Miehet suunnittelevat hankkivansa kalliimpia autoja kuin naiset. Nuoret suunnittelevat hankkivansa edullisempia autoja, Kuuri kertoo kyselyn tuloksista.

Lähes puolet – 45 prosenttia – ei vielä edes tiedä, minkä merkkisen auton aikoo ostaa. Toyota vei ykköspaikan merkkiuskollisuudessa, mikä näkyi myös siinä, että 10 prosenttia vastaajista aikoo hankkia seuraavaksi autokseen nimenomaan Toyotan.

Muita suosikkimerkkejä olivat aiempien vuosien tapaan Volkswagen, Volvo, Mercedes-Benz ja Skoda.

Autobarometri on toteutettu aiemmin vuosina 2013–2015 ja 2017-2020. Tällä kertaa kysymyksiin, joissa ei tarvinnut omistaa autoa tai olla hankkimassa sellaista, vastasi 1 651 vastaajaa. Auton hankintaan liittyviin kysymyksiin vastasi 1 216 suomalaista. Aineisto on painotettu sukupuolen, iän ja asuinpaikkakunnan mukaan väestöjakaumaa vastaavaksi.

Lue myös: Suomalaisten Toyota-fanitukselle vetää kohta vertoja ainoastaan Dacia-fanitus

Lähteet: Danske Bank, Bisnode

Lisää aiheesta:

Yksi asia ei Suomessa muutu: "Kun neljä Toyota-kuskia lähtee autokaupoille, kolme heistä..."Pankin kysely paljastaa, millainen on suomalaisen ihanneauto – miehillä ja naisilla näkemyserojaNäin Suomen autokaupalla menee koronaviruksen keskellä – vähäpäästöiset autot kiinnostavat yhä enemmänLaskeeko dieselin suosio tietämättömyyden vuoksi? – "Autoilijat tarvitsevat selkeitä päätöksiä poliitikoilta"Näiden autojen omistajat kaikkein merkkiuskollisimpia – kärkikaksikko voi yllättää, kuten myös saksalaiset premiumitToyotan ostajat kaikkein merkkiuskollisimpia – suuret saksalaiset jäämässä jalkoihin
AutotAutokauppaToyotaDanske BankLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen11:55
    Auton toiminta

    Laitatko auton piuhan päähän, vaikka lämmitin ei oikeasti toimi? Näin tarkastat, pelittääkö moottorilämmitin

  • pe18:45
    Sähköautot

    Palomestari tyrmää sähköautojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • pe16:00
    Liikenneturvallisuus

    Yksi asia voisi estää merkittävän osan kuolemaan johtavista henkilöauto-onnettomuuksista

  • pe14:26
    Liikenneturvallisuus

    Olet kuljettajalle täysin näkymätön näissä paikoissa – tunnetko kuorma-auton kuolleet kulmat?

  • pe10:52
    Sähköautot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski