Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tässä Suomi-vertailussa saksalaiset autot eivät pärjää alkuunkaan – Toyota ja Dacia näyttävät muille tekemisen mallia

0:38Tässä on Suomessa syntynyt ja testattu Toyota GR YarisTässä on Suomessa syntynyt ja testattu Toyota GR Yaris.
Julkaistu 27.01.2020 13:37

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Japanilaisella Toyotalla on aivan erityinen paikka suomalaisten autonostajien sydämissä. Se vei merkkiuskollisuusvertailun voiton nyt jo viidennen kerran putkeen.

Toyotan asiakasote pitää paremmin kuin yhdenkään toisen automerkin – ainakin Suomessa.

Japanilaismerkin kohdalla voidaan puhua jo dynastiasta, sillä Toyota voitti merkkiuskollisuusvertailun jo viidennen kerran peräkkäin.

Lue myös: 273 miljoonaa dollaria lotossa voittanut mies suuntaa ensimmäisenä Ford-liikkeeseen – kai tämäkin voi olla jonkun unelma-auto

Toiseksi tullut Dacia uusi sekin edelliskerran sijoituksensa. Tällä kertaa ero ykköseen oli kuitenkin selvä.

Toyota paransi tulostaan peräti neljällä prosenttiyksiköllä 71,3 prosenttiin. Se takasi selvän pesäeron 64,7 prosentilla kakkoseksi tulleeseen Daciaan.

Kia ponnisti edellisvuoden viidenneltä sijalta kolmanneksi. Korealaismerkin uskollisuus­kertoimiksi kirjattiin 60,1.

Prosentit kertovat, kuinka moni päätyy autoa vaihtaessaan hankkimaan saman merkin uudelleen.

Merkkiuskollisuus 2019

Suluissa sijoitus vuonna 2018.

  1. Toyota (1) 71,3
  2. Dacia (2) 64,7
  3. Kia (5) 60,1
  4. Skoda (4) 57,3
  5. Ford (7) 55,3
  6. Suzuki (13) 52,7
  7. Subaru (3) 51,5
  8. Volvo (8) 51,3
  9. Nissan (6) 49,2
  10. Hyundai (11) 48,4

Toyotalla olivat uskollisimmat asiakkaat myös käytettyjen markkinassa. Seuraavina tulivat premium-merkit Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi.

Uusien autojen kohdalla saksalaisilla premium-merkeillä ei ollut mitään asiaa kärkikahinoihin. Mercedes-Benz on parhaimpana sijalla 13, Audi sijalla 21 ja BMW sijalla 22. Kaikista saksalaismerkeistä uskollisimmat suomalaisasiakkaat ovat Volkswagenilla ja Opelilla, jotka löytyvät vertailun sijoilta 11 ja 12.

Autovalmistajat tehneet suomalaisia miellyttäviä ratkaisuja

Kian brändijohtaja Rami Kittilä uskoo, että alan virtaukset on vainuttu Kian leirissä herkällä nenällä.

– Olemme hyvin edustettuina sekä hybridi- että crossover-segmenteissä. Tehdas on panostanut nimenomaan näihin segmentteihin, jotka ovat kasvussa sekä Euroopassa ­että Suomessa, hän tiivistää.

Viiden sakkiin ylsivät lisäksi Skoda ja Ford. Molemmat kasvattivat merkkiuskollisten asiakkaittensa määrää usealla prosenttiyksiköllä.

Tilastot kertovat yksityisasiakkaiden mieltymyksistä. Yritysautot on rajattu tilastojen ulkopuolelle.

Hybridien kautta voittoon – ehkä jatkossakin

Yllätyksiä tuorein tilasto tarjoilee hyvin niukasti.

– Yllättävää on oikeastaan se, että Toyota on pystynyt pitämään vahvan asemansa ja vieläpä lisäämään sitä, Bisnoden ajoneuvodatan asiantuntija Jarmo Mäenpää toteaa.

Lue myös: Toyota iski töpselin suosikkimalliinsa – sähkö vie pidemmälle kuin mitä eurooppalainen ajaa päivässä

Hän viittaa vuoteen 2018, jolloin Toyotan ero kakkoseksi sijoittuneeseen Daciaan jäi mahdollisimman niukaksi (67,3/67,2).

Merkin puoli vuosikymmentä kestänyt valta-asema tuskin on silti sattumaa. Mäenpää löytää menestykseen useita tekijöitä.

– Toyotalla on pääasiassa eksklusiivinen myyntiorganisaatio, joka keskittyy myymään Toyotaa ja Lexusta. Muilla merkeillä jälleenmyyjät ovat monimerkkitaloja.

Toiseksi kilpailuvaltiksi hän mainitsee kattavan mallivalikoiman.

– Merkki on edelläkävijä laajalla hybridimallistollaan, ja hybridi tulee jatkossakin olemaan eräs merkkiuskollisuuden vahva palikka, Mäen­pää ennustaa.

Kärkikolmikkoon asiaa vain harvalla 

Yhden merkin valta-aseman ohella silmään pistää lisäksi kultapossukerhon vähäinen jäsenmäärä.

Vuosien 2011–2019 välisenä aikana asiakasuskollisuuden kärkikolmikkoon on nimittäin mahtunut ainoastaan viisi merkkiä: Toyo­ta, Dacia, Kia, Subaru ja Skoda.

– Kun eletään taloudellisesti epävarmaa aikaa, ostetaan varman päälle tuttuja ja turvallisia merkkejä. Myös pitkät takuuajat, edullinen hinta-laatusuhde, hyvityshinta ja laajentuvat mallistot voivat vaikuttaa ostopäätöksiin, Mäenpää arvioi.

Subaru sukelsi

Suurimpiin putoajiin lukeutui viime vuoden kolmonen Subaru. Japanilainen autonvalmistaja vajosi uskollisuustilaston seitsemänneksi.

Mäenpää arvelee erääksi syyksi hybridimallien puuttumisen, mikä päästöarvojen kiristyessä voi osoittautua elintärkeäksi kilpailutekijäksi.

– Hiilidioksidipäästöt voivat olla eräs syy. Eniten Subaru on myynyt 166 ja 168 grammaa kilometrillä päästäviä autoja, ja isojen päästöjen myötä myös autoveron määrä nousee suuremmaksi, hän arvioi.

Lähteet: Liikenne- ja viestintävirasto, Bisnode Marketing

Lue myös: Toyota tuo Eurooppaan täysin uuden mallin – pohjautuu suomalaisten kestosuosikkiin

Lisää aiheesta:

Kuinka merkkiuskollisia suomalaiset Tesla-kuskit oikeasti ovat? Nyt asiasta on viimein tutkittua tietoaTässä ovat Suomen suosituimmat uudet autot tänä vuonnaYksi asia ei Suomessa muutu: "Kun neljä Toyota-kuskia lähtee autokaupoille, kolme heistä..."Saksalaiset premiumit on syrjäytetty: Tällä automerkillä on paras maine Suomessa – asiakkaatkin kaikkein uskollisimpiaNäiden autojen omistajat kaikkein merkkiuskollisimpia – kärkikaksikko voi yllättää, kuten myös saksalaiset premiumitSkodan maine kivunnut jo premium-brändien kantaan – ykkönen tulee edelleen Saksasta
AutotAutokauppaEnsirekisteröinnitToyotaDaciaKiaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 21.10.12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!