Helsinki-Vantaan lentokentällä liikennöi vielä tämän vuoden aikana ainakin kolme kiinalaista lentoyhtiötä.
Juneyao Air aloitti liikennöinnin Helsinki-Vantaalla kesäkuussa. Aiemmin huhtikuussa ensimmäisenä kiinalaisena lentoyhtiönä reitin Suomeen avasi Tibet Airlines.
Myöhemmin tänä syksynä myös Sichuan Airlinesin on tarkoitus aloittaa liikennöinti Suomeen.
Kiinalaisten lentoyhtiöiden hinnat ovat yleensä huomattavasti kotimaista vaihtoehtoa halvempia. Jatkoyhteyksien kautta edullisesti voi päästä Kiinan lisäksi muualle Aasian lomakohteisiin.
Finnairilla ei olla huolissaan lisääntyvästä kilpailusta tärkeällä Kiinan ja Suomen välisellä reitillä.
– Kohtaamme kilpailua kaikilla kentillä, joihin Finnair operoi. On ollut mukava nähdä, että kysyntä on ollut kasvussa Aasian ja Kiinan liikenteessä. Meidän käyttöasteemme Aasiassa ovat olleet hyviä, kertoo Finnairin kansainvälisestä myynnistä vastaava johtaja Mikko Turtiainen.
Ei painetta hintojen laskuun
Turtiaisen mukaan uudet toimijat eivät aiheuta Finnairilla painetta laskea hintoja. Finnairin kilpailuetuina hän näkee laivaston, palvelun ja verkostot sekä Helsingin kentän toimivuuden.
– Jokaisella lentoyhtiöllä on oma hinnoittelustrategiansa. Painetta sen enempää kuin vuosi sitten ei ole. Luotamme hinnoittelumalliimme ja tuotteeseemme, Turtiainen toteaa.
