Suomalaispankkien suhtautuminen iPhonen uutuusominaisuuteen vaihtelee rajusti – asiakas vastaa itse kaikista vahingoista

IPhone X:n myötä tulleen Face ID -kasvojentunnistuksen käyttäminen mobiilipankeissa jakaa suomalaispankkien mielipiteet rajusti. Osa pankeista on jopa estänyt sen käytön kokonaan.

Danske Bank ja Osuuspankki ovat ainoita MTV:n haastattelemia suomalaispankkeja, jotka hyväksyvät mukisemitta Face ID:n käytön pankkien mobiilisovelluksiin kirjautumiseen.

Danske Bank hyväksyy Face ID:llä sisäänkirjautumisen mobiilipankkiin vastaavissa tilanteissa, joissa on käytetty aiemmin sormenjälkitunnistusta.

– Otamme riskit aina huomioon. Tässä tapauksessa Face ID:ta pidetään yhtä turvallisena kuin muitakin tunnistautumisratkaisuja, kertoo Liisa Yli-Ojanperä Danske Bankin viestinnästä.

Myös Osuuspankki hyväksyy Face ID:n käytön kirjautuessa OP:n mobiilipalveluihin eli OP-mobiiliin sekä Pivoon. Pankki ei kuitenkaan suostunut kommentoimaan Face ID:n käyttöä mobiilipalveluissa tai sen turvallisuutta tarkemmin.

Nordea ei salli Face ID:tä

Sen sijaan Nordea on asian suhteen tiukempi. Face ID:tä voi käyttää pankin mobiilisovellukseen sisäänkirjautumiseen, mutta pankki ei suosittele sen käyttöä.

– Nordeassa tulemme sallimaan Face ID:n käytön jatkossa, ja sovelluksia muutetaan tukemaan sitä kunnolla. Nyt käyttöä ei ole estetty, mutta Nordea ei myöskään tue sitä, toteaa Marko Mettenranta konserin viestinnästä.

Tällä hetkellä Face ID:n käyttö Nordean mobiilipalveluissa on asiakkaan vastuulla. Nordean mukaan asiakas kantaa Face ID:n käyttöön liittyvät riskit ja vastaa itse kaikista sen käytöstä mahdollisesti aiheutuvista vahingoista.

– Face ID tunnistustapana on uusi ja se liittyy Applen aikaisemmin tarjoamaan sormenjälkitunnistukseen, joka on Nordeassa aiemmin todettu tiettyjen kirjautumistapojen ja palvelujen osalta luotettavaksi. Face ID:n turvallisuutta koskevat toiminnallisuudet ovat tällä hetkellä selvitettävänämme. Ennen kuin tämä selvitys on tehty, emme suosittele Face ID:n käyttöä maksamiseen, Mettenranta toteaa.

Kuitenkin käytännössä Nordean Mobiilipankissa voi tällä hetkellä tunnistautua ja kirjautua sisään sovellukseen Face ID:llä. Maksujen suorittamiseen ja muihin palveluihin vaaditaan lisäksi tunnuslukusovelluksen käyttöä. Tunnuslukusovellus vaatii maksujen hyväksymiseen PIN-koodin.

S-pankki estänyt kokonaan

S-pankki on puolestaan estänyt Face ID:n käytön pankkinsa mobiilisovelluksessa täysin.

– Applen uusi Face ID -suojausominaisuus on todennäköisesti turvallinen. Haluamme kuitenkin aina itse varmistua kaikkien uusien teknologioiden turvallisuudesta ja käytettävyydestä asiakkaillemme. Siksi Face ID:llä ei pysty tällä hetkellä kirjautumaan mobiilipankkiin tai vahvistamaan toimeksiantoja, S-pankin viestintäpäällikkö Aleksi Moisio kertoo.

Edit 27.11 klo 12.35: Jutussa haastateltu Aleksi Moisio on S-pankin viestintäpäällikkö. Jutussa väitettiin alunpererin, että hän toimii viestintäjohtajana.

***

Lue myös:

    Uusimmat