Verkkopankki ilmoittaa uuden palvelun ansiosta, jos tilin tiedot eivät täsmää tai ne melkein täsmäävät. Loukkaako uusi verkkopankkiominaisuus yksityisyydensuojaa?
Torstaista alkaen pankit alkavat tarkistaa, että verkkopankkimaksuissa maksunsaajan nimi ja tilinumero vastaavat toisiaan.
– Jatkossa pankit tarkistavat, että verkkopankkimaksuissa maksunsaajan nimi ja tilinumero vastaavat toisiaan. Verkkopankki myös ilmoittaa, jos tiedot eivät täsmää tai ne melkein täsmäävät, kertoo Leo Laikola Nordean viestinnästä.
Finanssialan mukaan maksunsaajan tarkistamisen tavoitteena on parantaa maksamisen turvallisuutta ja ehkäistä petoksia sekä väärille tileille tehtyjä maksuja.
– Muutosten taustalla on EU-lainsäädäntö, jonka mukaan maksunsaajan nimi annetaan siinä tilanteessa, kun maksajan antama nimi lähes vastaa saajan pankissa olevaa nimeä, Finanssiala ry:n maksuliikeasiantuntija Miia Zitting kertoo MTV Uutisille.
Lue myös: Verkkopankissa maksamiseen muutos torstaina
Ole tarkkana nimen kanssa
MTV Uutiset selvitti, että uusi verkkopankkipalvelu paljastaa ulkopuolisille tilinumeron perusteella tilinhaltijan koko nimen. Mobilepay-palvelun ja tilinumeron tunnistuksen uuden palvelun avulla saa kokeilemalla selville henkilön koko nimen, tilinumeron ja puhelinnumeron.

