Suomalaiset kuluttavat alppimatkailuun miljoonia

Valmismatkan ostaja maksaa Suomessa keskimäärin 1000 euroa alppimatkastaan.

Suomessa myydään tälle talvelle noin 14 000 valmismatkaa Alpeille. Hiihtomatkabisneksen isoin tekijä on STS Alppimatkat, sen osuus myynnistä on noin 57-58 prosenttia.

Aurinkomatkojen osuus hiihtomatkoista on noin 24-25 prosenttia ja Youtravelin noin 12 prosenttia.

– All inclusive –matkojen osuus meidän tämän talven myynnistä on 81 prosenttia, niiden suosio on siis erittäin korkea, STS Alppimatkojen toimitusjohtaja Harri Kaijanto sanoo.

All inclusive -matkassa hintaan kuuluvat lennot, majoitukset, aamiaiset ja illalliset sekä hissiliput.

– Hinnat ovat nousseet tasaisesti. Tonni lienee lähellä keskihintaa, se voi olla jopa ylikin. Puolihoito plus hissilippu -pakettien suosio on selvästi noussut. Lisäksi suomalaisia kiinnostaa nykyään tasokkaampi majoitus, Youtravelin toimitusjohtaja Mikko Suomi kertoo.

– Suomalaiset haluavat hotellin läheltä hissiasemaa. Monta kertaa olen törmännyt tilanteeseen, jossa tasokas ja hyvänhintainen majoitus ei myy, kun pitää käyttää hiihtobussia, Suomi sanoo.

Valuutta rapauttaa Sveitsin suosiota

Keski-Eurooppaan suuntautuvassa hiihtomatkailussa pyörii vuositasolla noin 15 miljoonan euron bisnes.

– Meiltä ostetun matkan keskihinta on 1160 euroa. Se on hieman korkeampi kuin muilla, mutta me myymme pääasiassa all inclusivea. Uskoisin, että yleisesti keskihinta on lähellä tuhatta euroa, Kaijanto miettii.

Suomalaisten suosikkimaa Alpeilla on edelleen Itävalta. Italian suosio on nousussa.

– Sveitsin kohteiden turma on heidän valuutta, se on tällä hetkellä kallis kohde. Me haluaisimme tehdä enemmän matkoja Ranskaan, mutta viikon mittaisen matkan lähtöhinta sinne on helposti 300 euroa korkeampi kuin Itävaltaan. Ei kannata, suomalainen ei osta, Kaijanto sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat