Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Subarun merkkipäivä lähestyy – tämä tekniikka ollut käytössä jo puoli vuosisataa

Julkaistu 10.05.2016 09:12
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Subaru esitteli ensimmäisen bokserimoottorilla varustetun autonsa 14.5. 1966, joten suuri merkkipäivä on ihan ovella. Tässä ajassa vastaiskumoottorilla varustettuja Subaruja on kaikkiaan myyty yli 16 miljoonaa ympäri maailmaa.

Bokserimoottori on lähes yhtä tunnettu osa Subaruja kuin symmetrinen neliveto. Nämä kaksi piirrettä ovat vahva osa Subarun identiteettiä, ja merkki haluaa itse myös korostaa näitä. Bokserimoottorin luonnollisia etuja ovat sen matala painopiste vaaka-asennossa olevien mäntien ansiosta, sekä värinätön käynti jokaisen männän tasapainottaessa vastapuolella olevaa mäntää. Etenkin painopisteen mataluudella on vahvasti positiivinen vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin.

Bokserimoottori on kuitenkin hieman kalliimpi valmistaa kuin esimerkiksi rivimoottori, joten se ei ole kovin yleinen ratkaisu nykypäivänä. Subarun lisäksi automaailmassa vain saksalainen Porsche on tunnettu bokserimoottorien hyödyntäjä.

Subarun nelisylinteriset bokserimoottorit ovat kehittyneet taloudellisemmiksi kilpailijoiden rivi- ja v-moottoreiden rinnalla. Nykyiset moottorit ovat varustettu kahdella sylinterikansien yläpuolisella nokka-akselilla, ja sekä imu- että pakoventtiilien aktiivisella ohjauksella parannetaan palotapahtuman hyötysuhdetta. Viimeisimmän sukupolven moottorissa hyödynnetään aiempaa kevyempiä materiaaleja sekä tehokkaampia apulaitteita, joiden avulla moottorin polttoainetalous parani kymmenen prosenttia.

Bokserimoottori on rakenteeltaan matala, mistä on etua ajo-ominaisuuksien suhteen

Lisää aiheesta:

Esittelyssä Aston Martin DBS Superleggera – tuplaturbo-V12 ja 725 hevosvoimaaSubarun ja bokserin liitto jo 50-vuotiasTappaako Nissanin keksintö dieselmoottorin?Päästörajat tiukkenevat, onko dieseleillä tulevaisuutta?Täysin uutta nakuilua – Mercedes esittelee uudet dieselmoottoritVideo: Näin karjuu brittikaunottaren saksalainen sydän
SubaruAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Subaru
  • 13.04.202412:35
    MM-ralli

    Voiko tämä huikea MM-ralliunelma toteutua? Ikonisen autovalmistajan pomolta herkullisia kommentteja

  • 03.02.202110:53
    Autot

    Duunari tuupattiin bussin alle – Subarun takaisinkutsusta syytetään yhtä ainoaa työntekijää

  • 05.01.202106:25
    Autot

    Tässähän vallan herkistyy: Autovalmistajat haastettiin sanomaan kivoja asioita pahimmista kilpailijoistaan – "Näytätte ihan hyviltä 101-vuotiaiksi"

  • 25.12.202016:02
    Autot

    Legendaarinen rallibrändi hyppää sähköautoaikaan – lainaa ison osan uudesta tekniikasta kilpailijalta

  • 14.01.202006:12
    Autot

    Subarulta selitys härskisti nimetylle FUCKS-erikoismallille: "Sanomattakin on selvää, että..."