Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Slushin startupit uskovat asiaan, joka ei ole tästä maailmasta

Lasit päähän ja tämä maailma vaihtuu silmänräpäyksessä aivan joksikin toiseksi. Teknologiayhtiöiden usko virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksiin on nyt vahvaa.
Lasit päähän ja tämä maailma vaihtuu silmänräpäyksessä aivan joksikin toiseksi. Teknologiayhtiöiden usko virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksiin on nyt vahvaa.
Julkaistu 12.11.2015 05:47
Toimittajan kuva

Jari Heikkilä

jari.heikkila@mtv.fi

Virtuaalitodellisuuden kehittyminen on ollut vahvasti esillä Helsingissä käynnissä olevassa Slush-teknologiatapahtumassa.

Helsingin messukeskuksen esiintymislavoilla on keskusteltu virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksista ja näkymistä ja lisäksi useiden laitevalmistajien virtuaalitodellisuus-tuotteita on ollut uteliaiden kokeiltavana yritysten esittelypisteillä.

Ambarish Mitra
Ambarish Mitra esitteli Augmented Realityn mahdollisuuksia Slush-tapahtumassa.

Erotellaanpa ensin pari termiä: "Augmented Reality" ja "Virtual Reality eli VR". Augmented reality eli lisätty todellisuus on teknologisilla elementeillä terästettyä todellisuutta. Käyttäjä voi esimerkiksi saada kännykkänsä näytön kautta informaatiota tosielämässä katsomastaan asiasta. AG-alan pioneeri Ambarish Mitra puhuu asiasta "paranneltuna tai tehostettuna todellisuutena".

Virtual Reality (VR) eli varsinainen virtuaalitodellisuus onkin sitten jo tosielämästä täysin erillinen maailmansa, johon voi eristäytyä virtuaalilasien avulla. 

David Helgason, Slush 2015David Helgason keskittyi esitelmässään virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksiin.

Pelimoottori Unityn perustaja David Helgason hehkutti virtuaalitodellisuuden tarjoamia mahdollisuuksia, mutta muistutti, että siihen liittyy myös riskejä. Hän totesi, että omat oletukset asian tiimoilta on osattava nollata useita kertoja, ennenkuin markkinat virtuaalitodellisuudelle ovat toden teolla valmiina.

Startupeilla vahva usko virtuaalitodellisuuteen 

Nokian OZO-virtuaalitodellisuuskameraNokian kehittämä OZO-kykenee kuvamaan 360 asteen 3D-videoita virtuaalilaseilla toistettaviksi.

Vaikka virtuaalisuustodellisuus ja markkinat sen ympärillä hapuilevat vasta alkumetreillä, niin usko keinotodellisuuden voimaan on startup-yritysten keskuudessa sangen vahvaa:

Teknologiayhtiö Samsungin tilaaman kyselytutkimuksen mukaan Slushiin osallistuvista startup-yrityksistä 97 prosenttia uskoo, että virtuaalitodellisuus tulee tarjoamaan uusia mahdollisuuksia etäopetukseen.

IMG_2964Samsungin virtuaalilasit hyödyntävät kännykän näyttöä virtuaalitodellisuuden näyttämiseksi. Kännykkä kytketään lasien eteen.

Kyselyssä tiedusteltiin noin 400 Slushiin osallistuvalta startup-yritykseltä virtuaalitodellisuuden ja VR-tekniikan tulevaisuuden näkymistä. Kysely osoitti, että virtuaalitodellisuus on lähes kaikkien mielessä, ja enemmistö yrityksistä uskoo, että VR tulee jollain tavoin kytkeytymään yrityksen toimintaan lähitulevaisuudessa. 

Vaikka markkinoilla on vasta muutamia VR-laitteita, jo yli puolet kyselyyn vastanneista oli kokeillut virtuaalitodellisuuslaseja. Moni vastanneista uskoi, että VR:ää tullaan hyödyntämään eniten pelaamisessa. Suosituksi käyttökohteeksi mainittiin myös 3D-mallinnus. 

Oculus-lasitOculus-virtuaalilasit

Valtaosa vastaajista oli vakuuttuneita siitä, että suosituimmat sosiaalisen median palvelut tulevat hyödyntämään VR-teknologiaa lähitulevaisuudessa.

Kyselyn toteutti OSG Viestintä marraskuussa 2015, ja siihen vastasi 390 Slush-tapahtumaan osallistuvaa startup-yritystä eri maista. 

Lisää aiheesta:

Facebook vaihtaa nimensä, mutta se varsinainen uutinen on muutoksen syy – tästä "metaversumissa" on kyseKysyntä suomalaiselle virtuaaliosaamiselle kasvaa YhdysvalloissaVirtuaalitodellisuus on jo arkipäivääApple palkkaa VR- ja AR-osaajia – millaista todellisuutta Apple suunnittelee?Apple-pomo: lisätystä todellisuudesta tulee virtuaalitodellisuutta isompiKokemuksia virtuaalitodellisuudesta: Olemme vasta alussa
SlushDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Slush
  • 20.11.202419:55
    Teknologia

    Nato-jäsenyys nosti Suomen puolustusteknologian arvoa – Slushista haetaan startupeille miljoonia

  • 20.11.202419:06
    Teknologia

    Stubb puhui Slushissa: Varoituksen sana tekoälyn voimasta

  • 05.12.202316:15
    Helsinki

    Suomalaisen sähkömoottoripyörän valtti on uniikki moottori – erikoismallin suunnitteli Mika Häkkinen

  • 01.12.202320:55
    Sanna Marin

    Täysi tupa kuunteli ex-pääministeri Sanna Marinia Slushissa – "En ole sanonut, että en koskaan palaisi politiikkaan"

  • 30.11.202305:49
    Sanna Marin

    Sanna Marin puhuu nyt alkavassa Slushissa