F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Sivustot: Mercedeksen kohtalonhetket ovat käsillä, talli saattaa vetäytyä F1-radoilta kokonaan! Lähteet vihjaavat hurjasta kulissivirityksestä

1:05
Voisiko Lewis Hamilton ajaa vielä Ferrarilla? Ossi Oikarinen ja Toni Vilander ottivat asiaan kantaa C Moren F1-lähetyksessä.

F1-ratoja viimeiset kuusi vuotta hallinneen Mercedeksen sopimus sarjan kanssa päättyy kauden 2020 päätteeksi.

RaceFans- ja Autocar-sivustot kertovat, että Mercedeksen emoyhtiön Daimlerin johtajat kokoontuvat 12. helmikuuta päättämään siitä, jatkaako yhtiö vuonna 2010 alkanutta F1-projektiaan vielä tulevan kauden jälkeen.

Autocarin mukaan korkeassa asemassa olevat lähteet vihjaavat, että F1-sarjan jättäminen on Daimlerin silmissä täysin mahdollinen vaihtoehto, ja siitä keskustellaan vakavasti.

Mercedeksen tulevaisuus puhutti F1-piireissä pitkin viime syksyä. Tallipäällikkö Toto Wolffin mukaan kaikki viittasi vielä tuolloin siihen, että Mercedes jatkaisi sarjassa. Tosin Wolff ei täsmentänyt, jatkaisiko Mercedes omana tallinaan vai ainoastaan moottorivalmistajana.

Jo nyt tiedetään, että esimerkiksi McLaren käyttää kaudesta 2021 lähtien taas Mercedeksen voimanlähteitä, ja Williamsin kanssa tehty mottorisopimus ulottuu vuoteen 2025.

RaceFans huomauttaa monien ennusmerkkien viittaavan nyt siihen, että Mercedeksen oma talli voi kadota F1-radoilta kauden 2020 jälkeen. Daimlerilla on paineita säästöjen tekemiseen, koska sen tulot ovat romahtaneet. Yhtiö on ilmoittanut tavoitteekseen kulujen karsimisen noin 1,4 miljardilla eurolla vuoden 2022 loppuun mennessä. Tämä voisi pahimmillaan johtaa jopa yli 10 000 työntekijän irtisanomiseen.

F1-projekti on maksanut Mercedekselle kymmenen vuoden aikana maltaita, mutta toisaalta se on ollut huiman menestyksen johdosta myös tuotteliasta. F1-sarjaan sijoittaminen näyttäytyy kuitenkin irvokkaalta sen rinnalla, mikäli kymmenet tuhannet ihmiset menettävät työpaikkansa.

Esimerkiksi Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner on sanonut, että kausi 2020 on ainakin heidän tallilleen historian kallein. Kaudelle 2021 tulee käyttöön kulukatto, mutta mikäli kärkitallit haluavat säilyttää asemansa, niiden tulee valmistautua tulevaan jo vuoden 2020 aikana, ja tämä tarkoittaa sitä, että rahaa palaa.

RaceFans ja Autocar jopa vihjaavat useisiin lähteisiinsä perustuen, että Mercedeksen F1-talli voisi siirtyä Wolffin ja nykyisin Racing Pointin taustalla vaikuttavan Lawrence Strollin haltuun. Wolff on jo nykyisin yksi Mercedeksen F1-tallin osakkeenomistajista, ja Strollin omistama Racing Point käyttää tällä hetkellä Mercedeksen moottoreita.

Strollin on jo varsin pitkään kerrottu virittelevän yhteistyökuviota Aston Martinin kanssa, ja yhteistyössä Wolffin kanssa Mercedeksestä voisi tulla kaudelle 2021 Aston Martin. Uusi talli käyttäisi autoissaan Mercedeksen moottoreita.

Lähteiden mukaan Stroll myisi Racing Pointin, mikäli hän lähtisi Aston Martin -projektiin yhdessä Wolffin ja Mercedeksen kanssa. Mahdollisena ostajana Racing Pointille pidetään venäläismiljardööri Dmitri Mazepiniä, joka yritti ostaa tallia jo silloin, kun Stroll sai sen omistukseensa.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja