Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Silja Europan kapteeni Esa Mäkelä vastaanotti Estonian viimeisen hätäkutsun

Estonia-yönä pelastusoperaation johtajana toiminut Esa Mäkelä viettää nyt eläkepäiviä Dragsfjärdissä Kemiönsaaressa.
Estonia-yönä pelastusoperaation johtajana toiminut Esa Mäkelä viettää nyt eläkepäiviä Dragsfjärdissä Kemiönsaaressa.
Julkaistu 26.09.2014 06:00

Kari Lumikero

Silja Europan kapteeni Esa Mäkelä määrättiin Estonian onnettomuusyönä pelastusoperaation johtajaksi. Myrskyn takia hänen pahasti keikkuvaan laivaansa saatiin tuoduksi vain yksi pelastunut.

Mäkelä uskoo että Estonian uppoamisen todelliset syyt eivät selviä koskaan, ellei hylkyä nosteta.

"Todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä." Nämä olivat autolautta Estonian dramaattisen hätäkutsun viimeiset sanat. Ne lähetettiin laivalta 28. syyskuuta 1994 kello 01.29 Suomen aikaa. M/S Estonia oli muutamaa vuotta aiemmin vapautuneen Viron merenkulun ylpeys.

Radioyhteyden katkeamisen jälkeen alus kallistui hetkessä kyljelleen ja katosi pinnan alle.

– Me puhuimme viimeisinä Estoniaan. Tajusimme heti, että siellä on pahoja ongelmia. Laiva upposikin todella nopeasti, Silja Europan silloinen kapteeni Esa Mäkelä muistelee.

4:20Autolautta Estonian hätäkutsut

”Sitä ei tahtonut millään uskoa”

Nyt Mäkelä viettää eläkepäiviä Dragsfjärdissä Kemiönsaaressa. Estonia-yönä hänet määrättiin johtamaan pelastusoperaatiota.

– Ei sitä tahtonut millään uskoa. Ajattelimme, että hätäkutsuun oli pakko olla jokin muu selitys mutta että pitihän se mennä katsomaan. Vasta sitten oli pakko uskoa, kun Mariella (Viking Linen autolautta) tuli paikalle ja näki, että laiva oli kadonnut ja meressä oli roinaa ja pelastuslauttoja ja muuta.

Silja Europa tuli melko nopeasti onnettomuuspaikalle, mutta Mäkelä hidasti onnettomuuspaikkaa lähestyessään laivansa nopeutta, koska arveli Estonian lojuvan pinnalla köli ylöspäin. 

– Kaiken järjen mukaan niin olisi pitänyt olla. Sen olisi pitänyt jäädä kellumaan ylösalaisin, jolloin se olisi ollut vaarallinen meille. Minulla oli laivassa yli 2 000 matkustajaa itsellä. 

”Onnettomuuden syy ei ole vain keulavisiiri”

Esa Mäkelän mielestä onnettomuuden tarkkaa syytä ei ole pystytty selvittämään, koska Ruotsin hallitus ei ole lupauksistaan huolimatta nostanut hylkyä.

Vastaavia myrskyjä on Itämerellä joka vuosi, joten pelkästään se ei voi olla uppoamisen selitys. Keulavisiirin irtoaminenkaan ei olisi riittänyt Estonian uppoamiseen niin nopeasti.

– Ilmeisesti siellä olivat kaikki vedenpitävät ovet auki. Keulaportin irrottua laivaan tuli vettä, mutta ei sen olisi silti pitänyt tulla koko laivaan. 

Tuuli merellä yltyi yöllä koko ajan, ja Silja Europa oli pudottanut vauhdin 10–11 solmuun jo paljon ennen Estonian hätäkutsua. Estonia kuitenkin jatkoi normaalinopeudella myrskystä huolimatta.

– Se lähti puolitoista tuntia meidän jälkeemme Tallinnasta ja se oli melkein saanut meidät kiinni, joten aika lujaa se tuli.

”Pommi-isku ei mahdollinen”

Yhden salaliittoteorian mukaan Estonialla räjäytettiin pommi ja iskun takana oli Venäjän mafia. On myös spekuloitu yhteentörmäyksellä sukellusveneen kanssa. Tutkijalautakunta puolestaan listaa syiksi huonon sään, liian kovan matkavauhdin ja keulaportin irtoamisen.

Mäkelä ei usko pommi-iskuun.

– On selvää, että noin suurta onnettomuutta ei voi sattua, jos moni asia ei mene samalla hetkellä pieleen. Yksikään yksittäinen asia ei olisi upottanut Estoniaa. 

Lisää aiheesta:

Autolautta Estonian uppoamisesta tulee kuluneeksi 30 vuottaKun Estonia upposi, MTV:n kirjeenvaihtajan puhelin soi: "Sinuakin saattaa kiinnostaa"Jaana ja Kjell repäistiin kesken Tukholman-risteilyn mukaan Estonian pelastustöihin – näin pariskunta kertoo taistelusta elämästä ja kuolemastaSuomalainen tutkija kritisoi Estonia-dokumentin tietoja reiästä – "Sehän tuntuu aika mahdottomalta – laiva uppoaisi eri tavalla"Jäljettömiin kadonnut M/S Irma löytyi Ahvenanmereltä 43 metrin syvyydestä – yli 50 vuotta kestänyt epätietoisuus ohi: "Kukaan ei selvinnyt asiasta kertomaan"Neuvostoaseiden salakauppaa tai eliitin jälkien peittelyä? Tietokirjailija esittelee Estonian uppoamisen nostattaman salaliittoteorioiden aallon
Estonian onnettomuusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Estonian onnettomuus
  • pe10:13
    Venäjä

    Epäily: Venäjä käyttänyt Estonian hylkyä vakoiluun, mediat kertovat

  • 10.10.06:42
    Pelastusoperaatiot

    Lohjalta löytyy ainutlaatuinen allas, jossa harjoitellaan myrskystä pelastautumista – katso video

  • 28.09.202409:44
    Laivaonnettomuudet

    Suomalaisten rakastamaa risteilijää piinasi kahdeksan vuoden kirous – verisiä murhia ja joukkohauta Itämeren pohjassa

  • 28.09.202407:43
    Laivaonnettomuudet

    Autolautta Estonian uppoamisesta tulee kuluneeksi 30 vuotta

  • 27.09.202410:04
    Suomenlahti

    Kun Estonia upposi, MTV:n kirjeenvaihtajan puhelin soi: "Sinuakin saattaa kiinnostaa"