Satolle hylkäys, Albersille aikarangaistus

Formula ykkösten Kiinan GP:n tuomaristo päätyi hylkäämään Super Aguri -tallin kuljettajan Takuma Saton suorituksen sunnuntaisessa kisassa.

Syynä oli kierroksen kärjelle jääneen Saton suorittama nopeamman kuljettajan, Nick Heidfeldin, estely GP:n viimeisellä kierroksella. Sato sijoittui alun perin 14:nneksi.

Spyker MF1 -tallin Christijan Albers sai puolestaan 25 sekunnin aikarangaistuksen niin ikään nopeamman kuljettajan estelystä. Albers nousi Saton rangaistuksen myötä 15:nneksi. Hänen oma rangaistuksensa ei pudottanut sijoitusta, koska ainoa hänen taakseen jäänyt kuljettaja Sakon Yamamoto oli hänestä alun perin 55,4 sekunnin päässä.

Sato sai Albersia ankaramman rangaistuksen, koska hän oli aiemminkin tällä kaudella syyllistynyt samaan rikkomukseen. Albersille kyseessä oli ensimmäinen rangaistus aiheesta.

Albersin ja Saton estelyt johtivat Heidfeldin putoamiseen neljänneltä sijalta seitsemänneksi viimeisellä kierroksella, sillä Heidfeld menetti tämän takia neljän sekunnin etumatkansa. Niinpä Hondan Jenson Button ja McLarenin Pedro de la Rosa pääsivät livahtamaan Heidfeldin edelle, ja lopulta Rubens Barrichellokin meni ohi osuttuaan ensin Heidfeldin auton perään.

Kolaritilanne lähti liikkeelle, kun Button ohitti Heidfeldin ja Saton. Kun Sato jarrutti Heidfeldin edessä, saksalainen BMW-kuljettaja joutui hidastamaan, jolloin takaa tullut Barrichello osui hänen ajokkiinsa ja Heidfeld pyörähti. Heidfeld otti tapahtumat raskaasti.

- Tämä kisa oli urani suurin pettymys - ei pelkästään F1:ssä vaan koko elämässäni. Olin loppuun asti varma, että sijoittuisin neljänneksi, mutta sitten pari kierroksella ohitettavaa aiheutti ongelmia. Ensimmäinen heistä oli Albers, joka pysyi kuivalla linjalla eikä päästänyt minua ohitseen. Minun piti jarruttaa märälle puolelle, minkä takia melkein pyörähdin, ajauduin nurmikon puolelle ja menetin muutaman sekunnin. Sitten Super Agurin kuljettaja Sato esteli minua lähes kierroksen verran. Hän taisteli sijoituksestaan, vaikka oli kierroksen jäänyt. Hän hyödynsi Bridgestone-renkaiden siinä vaiheessa kisaa tarjoamaa etua. Tästä johtuen kaksi Hondaa saivat minut kiinni, kun Albers ja Sato olivat tielläni. Barrichello ajoi perääni, minkä jälkeen sain olla tyytyväinen, että pääsin maaliin asti, Heidfeld kuvaili.

Heidfeld olisi mielestään pystynyt estämään Buttonin ohitusyrityksen, jos Sato ei olisi ollut tiellä.

- Minä jouduin jarruttamaan Saton takia, mutta Jenson ajoi pitkäksi ja minä olisin pystynyt kuittaamaan takaisin, sillä olisin saanut hyvän kiihdytyksen. Olisin päätynyt neljänneksi tai ehkä huonoimmillaan viidenneksi, Heidfeld laskeskeli.

Button näki kolaritilanteen peileistään.

- Viimeiseen mutkaan mentäessä olin Rubensin ja De la Rosan edellä ja menin Heidfeldin sisäpuolelle. Käänsin mutkaan sisään ja katsoessani peiliin näin takanani olevien ajautuvan suoraan ja päin toisiaan, Button summasi.

Honda kiirehti kiistämään, että japanilaistehtaan koneilla ajava Super Aguri -kuski Sato oli tarkoituksellisesti auttanut Honda-kuljettajia.

- On naurettavaa väittää, että meillä olisi ollut aikaa ajatella ja tehdä sellaista. Se on täyttä roskaa. Jos tapaus auttoi Jensonia, niin se ei auttanut Rubensia. Minun mielestäni kyseessä oli selvästi kilpa-autoiluonnettomuus, Hondan tallipäällikkö Nick Fry sanoi viitaten sihen, että kolarin takia De la Rosa pääsi Barrichellon edelle.

(MTV3-AFP-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat