Saksalainen sähkömaasturi kiertää Suomea kolme viikkoa – tällaista kuormaa sillä saa vetää

Tässä on Volkswagenin sähkömaasturi ID.4 3:00
Tältä näyttää Volkkarin sähkömaasturi ID.4.

Volkswagenin toinen uuden sukupolven sähköauto ID.4 vieraili torstaina Suomessa ensimmäistä kertaa.

Volkswagenin mallisto sähköistyy kovaa vauhtia. Puolen vuoden aikana on lanseerattu peräti seitsemän sähköistettyä mallia: nippu ladattavia hybridejä ja kevythybridejä sekä ID.3-täyssähköauto. Ja nyt uusimpana ja seitsemäntenä vuorossa on pääosin saman tekniikan ID.3:n kanssa jakava ID.4.

Esisarjasta yksi auto on nyt Suomessa, ja maahantuoja K-Auto kierrättää sitä kolmen viikon ajan 12 paikkakunnalla. Tilauskirjat avattiin aiemmin syksyllä, ja ensimmäiset autot luovutetaan asiakkaille helmikuussa.

”Nelonen” on korimalliltaan kolmosta korkeampi crossover. Ensimmäiseksi lanseerataan takavetoinen malli, nelivetoversion toimitukset alkavat Suomessa syksyllä 2021.

ID.4 on kymmenkunta senttiä ID.3:a pidempi, suurin piirtein Tiguanin kokoinen. Pituutta uutuudella on hiukan alle 4,6 metriä. Kontin tilavuus on 543 litraa. Maavaraa on 16,3 senttiä.

Mökkikansaa, veneilijöitä ja muita trailerinvetäjiä ilahduttanee, että ID.4:ään saa vetokoukun. Jarruttoman kärryn vetopaino on 750 kiloa ja jarrullisen tuhat kiloa. Nelivetoversion maksimivetopainoa ei vielä julkistettu, mutta sen luvataan olevan suurempi kuin nyt esitellyn takavetoisen vetomassa. Kattokuormaa ID.4 kantaa 75 kiloa.

Jopa 520 kilometriä latauksella

Ensimmäiseksi tuotantoon tulevat isommalla, 77 nettokilowattitunnin akulla varustetut Pro-versiot. Sähkömoottorin teho on 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa. Auto kiihtyy nollasta sataan on 8,5 sekunnissa. EU-yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 18,2–18,5 kilowattituntia.

WLTP:n mukaisesti mitattu toimintamatka on 520 kilometriä, mutta koska sähköauton toimintamatka riippuu suuresti ajo-olosuhteista ja ajotavasta, maahantuoja kertoo käytännön toimintamatkan vaihtelevan 360–520 kilometrin välillä.

Myöhemmin tarjolle tulevat pienemmällä akulla varustetut Pure-versiot. Niissä akun nettokapasiteetti on 52 kilowattituntia, ja WLTP:n mukainen toimintamatka noin 340 kilometriä. Tehoa Pure-mallien moottoreissa on 109–125 kilowattia.

ID.4-malliston ajoakkujen latauksen aikahaarukka on alle tunnista 7,5 tuntiin.

77 kilowattitunnin akulla varustettuja lanseerausmalliston nelosia myydään Suomessa ensialkuun kahdella eri varustelutasolla, ja niiden hinta on 48 790 ja 58 867 euroa.

Myöhemmin tuotantoon tuleva Pure maksaa alustavan arvion mukaan noin 38 000 euroa.

Lue myös:

    Uusimmat