Tuoreen tanskalaistutkimuksen mukaan ruokakuvien katselu riittävissä määrin voi tehdä olon kylläiseksi. Århusin yliopisto kertoo havainnoista tiedotteessaan.
Näemme jatkuvasti paljon ruokakuvia. Eteemme tulee tuon tuostakin ruokaan liittyviä mainoksia niin netissä kuin muuallakin.
Usein otosten tavoitteena on, että näkemäsi kuva saa sinut haluamaan vaikkapa jonkun pikaruokalaketjun ateriaa. Toisin sanoen kuvat koettavat herättää ruokahalumme.
Tanskalaisen Århusin yliopiston tekemän tuoreen tutkimuksen mukaan näyttäisi kuitenkin siltä, että ruokakuvilla voi olla myös päinvastainen vaikutus. Ainakin mikäli näemme kuvia samasta tuotteesta toistuvasti.
Yliopiston tekemä useiden tutkimusten sarja paljastaa, että voimme alkaa tuntea olomme kylläiseksi, jos näemme saman kuvan yli 30 kertaa. Århusin yliopiston tiedotteessa asiaa valottaa yliopiston elintarviketieteiden laitoksella hiljattain väitellyt Tjark Andersen.
– Kokeissamme osoitimme, että kun osallistujat näkivät saman ruokakuvan 30 kertaa, he tunsivat olonsa kylläisemmiksi kuin ennen kun olivat nähneet kuvan. Osallistujat, joille kuva näytettiin monta kertaa, valitsivat myös pienempiä annoksia kuin ne, jotka olivat nähneet kuvan kolme kertaa, kun kysyimme heiltä myöhemmin, minkä kokoisen annoksen he haluaisivat, hän kertoo tiedotteessa.

