Renault-pomo Symonds: Meidän olisi pitänyt voittaa

Renault'n F1-tallin insinööriosaston johtaja Pat Symonds myönsi, että ranskalaistallin olisi pitänyt voittaa sunnuntainen Kiinan GP.

Kisaa 29. kierrokselle asti johtaneen Fernando Alonson auton suhteen tehty väärä rengasvalinta kuitenkin käänsi kisan Ferrarin Michael Schumacherin eduksi. Alonso sijoittui lopulta toiseksi.

- Meidän olisi pitänyt voittaa tämä kisa, koska Renault ja Michelin-renkaat olivat hallitsevia kaikissa olosuhteissa. On syvä pettymys koko tallille, ettemme pystyneet siihen. Fernando ajoi loistavasti lähdöstä alkaen, Symonds pohjusti.

Asetelmat muuttuivat, kun Alonso kävi varikolla ja vaihtoi ajokkiinsa eturenkaat. Kun rata samalla kuivui kovaa vauhtia, espanjalaisen vauhti alkoi pudota.

- Kun lähestyimme ensimmäistä varikkokäyntiä, hän kertoi meille radiolla, että hänen eturenkaansa olivat erittäin pahasti kuluneet. Neuvoteltuamme Fernandon ja Michelinin kanssa, päätimme vaihtaa ne jättäen takarenkaat paikalleen. Pian kävi ilmi, että rata kuivui nopeasti, ja päätöksemme osoittautui vääräksi, Symonds sanoi.

Kuluneet välikelin renkaat toimivat tuoreita paremmin, koska radalla oli enää vähäisesti vettä.

- Uusien välikelin renkaiden vaihtaminen Alonson autoon ensimmäisellä varikkokäynnillä oli Renault'n ja Michelinin yhteinen päätös, joka selvästikin maksoi aikaa, sillä hänen piti odottaa sitä, että renkaat sai kulutettua sopiviksi, Michelinin F1-yksikön johtaja Nick Shorrock vahvisti.

Toisella varikkokäynnillään Alonso otti kuivan kelin renkaat, mutta viipyi pysähdyksellä liki 20 sekuntia, kun toisen takarenkaan vaihto tökki.

- Otimme riskin ja kutsuimme Fernandon aikaisessa vaiheessa vaihtamaan kuivan kelin renkaat toivoen, että hän pystyisi niillä saavuttamaan etumatkaa edellään oleviin. Toisen varikkopysähdyksen aikana sattunut viivästys maksoi meille lisää aikaa. Tiedämme, että renkaan kiinnitysmutteri irtosi mutterinvääntimestä, mutta emme vielä tiedä syytä siihen, Symonds kertoi Renault'n vaikeuksista.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat