Reilu kauppa tavoittelee Suomeen maailman suurinta markkinaosuutta

Reilun kaupan merkkijärjestelmä täyttää 10 vuotta Suomessa. Tavoite on, että Suomi nousee viiden vuoden aikana maailman suurimmaksi Reilun kaupan markkinaksi. Reiluja tuotteita myytäisiin silloin puolella miljardilla eurolla.

Asukasta kohden se tarkoittaisi sadan euron reiluja ostoksia vuodessa. Nyt suomalainen ostaa reiluja elintarvikkeita, viiniä, puuvillavaatteita ja sisustustuotteita noin 10 eurolla vuodessa.

Yhteensä se teki viime vuonna 54,4 miljoonaa euroa, jossa nousua edellisvuoteen oli rajut 57 prosenttia. Näillä luvuilla Suomi on markkinaosuudessa jo maailman kolmonen Sveitsin ja Britannian jälkeen.

10 vuotta – 1 000 tuotetta

Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Tuulia Syväsen mukaan tällä hetkellä Suomessa on myynnissä jo 1 000 erilaista Reilun kaupan tuotetta. Ensimmäinen tuote kahvi jatkaa sekin kasvuaan.

Noin prosentti suomalaisten kahvinhimosta tyydytetään nyt reilulla kahvilla. Tavoitteena on 20 prosentin osuus, kuten banaaneissa ja ananaksissa on jo saavutettu.

– Valikoimaa laajennetaan ja syvennetään sekä uusilla raaka-aineilla että yhdistelmätuotteilla. Nyt neuvottelemme kalojen, äyriäisten, uusien hedelmälajien ja kullan ottamisesta Reilun kaupan järjestelmään, Syvänen kertoo.

Espoo uusi Reilun kaupan kaupunki

Espoon kaupungille myönnettiin kymmenenvuotispäivän kunniaksi pidetyssä juhlassa Reilun kaupan kaupungin arvonimi. Espoo on arvonimen saatuaan Suomen suurin Reilun kaupan kaupunki.

Viime vuonna arvonimen saivat Tampere ja Pori, ja Utajärvi on Suomen ainoa Reilun kaupan kunta.

Reilun kaupan kaupungin arvonimen voi saada kaupunki, joka siirtyy käyttämään reilun kaupan tuotteita yhdessä kaupungin kahviloiden, ravintoloiden, seurakuntien, yhdistysten ja työpaikkojen kanssa.

Lähteet: Ruokatieto ja Reilun kaupan edistämisyhdistys ry.
Kuvat: Reilun kaupan edistämisyhdistys ry

Lue myös:

    Uusimmat