McLarenin MP4-25-auton ylivoimainen suoranopeus saattaa olla ratkaiseva tekijä formula ykkösten tämänvuotisessa MM-sarjassa.
Bahrainin GP:n ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa McLaren-kuljettajat Jenson Button ja Lewis Hamilton ajoivat parhaan huippunopeuden kolmelle kovavauhtisimmalle mittauspaikalle. Ainoastaan ykkössektorin hidasvauhtisimmalla mittauspaikalla McLaren-kuskit eivät tehneet suurinta huippunopeutta.
McLarenin kehittämässä monimutkaisessa järjestelmässä on auton keulan päällä aukko, josta virtaa ilmaa auton sisälle luotuun ilmakanavaan. Kuljettaja pystyy ohjaamossaan polveaan liikuttamalla avaamaan tai tukkimaan ilmakanavan, jonka kautta ilmaa virtaa takasiivelle. Aukon sulkeminen muuttaa ilmanpainetta siten, että takasiipi sakkaa suorilla, jolloin sen ilmanvastus pienenee, mikä johtaa suoranopeuden kasvamiseen. Järjestelmään kuuluu myös erikoisesti muotoiltu takasiipi, jossa on hahlo, jonka sääntöjenmukaisuuden puntaroiminen ensimmäisenä kohdisti huomion McLarenin innovaatioon.
McLarenin ratkaisu todettiin sääntöjenmukaiseksi torstain katsastuksessa. Tallipäällikkö Martin Whitmarsh uskoo kilpakumppanien yrittävän ilmakanavan kopioimista.
- Ymmärtääkseni protestille ei ole perusteita. Ihmiset katsovat sitä, mikä meillä on autossamme ja kuvittelisin, että useimmat tallit tutkivat nyt, miten ne saavat käyttöönsä samankaltaisen järjestelmän, Whitmarsh ennakoi Autosport.comin haastattelussa.
Koska testaaminen kauden aikana on kiellettyä ja säännöt rajoittavat auton alustaan kesken kauden tehtäviä muutoksia, on perustavanlaatuisten aerodynamiikkauudistusten tekeminen vaikeaa.
