Rakennusmies murskaantui betonipaalun alle työmaalla Espoossa – työnjohtajille ja rakennusfirmoille kymppitonnien sakot

Kuolleisuus ja työtapaturmien riskit kasvavat helteiden aikaan – näin suojaudut kuumuuden haitoilta 3:33
MTV Uutiset Livessä aiemmin: Kuolleisuus ja työtapaturmien riskit kasvavat helteiden aikaan – näin suojaudut kuumuuden haitoilta

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus on antanut tuomionsa traagisessa työturvallisuusrikoksessa, jossa 62-vuotias mies menetti henkensä. 

Miehen kuolemaan johtanut onnettomuus tapahtui Espoon Laajalahdella sijaitsevalla rakennustyömaalla helmikuussa 2018. Syyttäjän mukaan paalutustöissä ollut mieskaksikko ei ollut saanut kunnollista perehdytystä ja vaadittavaa turvallisuustietoa työmaan vaaratekijöistä. 

Lisäksi työmaan turvallisuussuunnitelma oli ollut puutteellinen. Alue, jossa paalutustyötä helmikuisena päivänä tehtiin, oli syytteen mukaan erittäin liukas. 

Paalutuskoneen kuljettaja oli mennyt koneen ohjaamoon ja apumies jäänyt ohjaamon viereen noin kahden metrin etäisyydelle betonijärkäleestä.

Kuski oli alkanut laskea paalua alas. Hänellä oli vielä tässä vaiheessa ollut näköyhteys työkaveriinsa.

Kuskin kauhunhetket

Syytteessä olivat sekä rakennustyömaan päätoteuttajafirman että aliurakoitsijan työnjohtotehtävissä olleet henkilöt, kaksi 80-luvulla syntynyttä miestä.

Heitä syytettiin työturvallisuusrikoksesta ja kuolemantuottamuksesta. Lisäksi kummallekin yritykselle vaadittiin yhteisösakkoja. Sekä johtohenkilöt että yritykset kiistivät syyllisyytensä ja sakkovaatimukset. 

Paalutuskonetta kuljettanut mies kertoi tehneensä vastaavia työtehtäviä 40 vuoden ajan ja oli hyvin kokenut työssään. Apumies oli hänen mukaansa liikkunut työmaalla “miten sattui” ja hänelle oli myös huomautettu asiasta. Kuljettaja oli kehottanut apumiestä seuraamaan koko ajan paalutuskoneen liikkeitä, mutta hänen oli silti pitänyt jatkuvasti tarkkailla miehen toimia.

Miehet olivat tavanomaisesti kommunikoineet huutamalla tai puhumalla paalun laskujen ja väistämisten lomassa.

Onnettomuuspäivänä kuski kertoi laskeneensa paalua noin 1,5 metrin korkeudesta alaspäin, ja hän oli vielä tässä vaiheessa nähnyt työkaverinsa paalun sivustalla.

Kuski ei sanojensa mukaan ollut erikseen ilmoittanut, että alkaa nyt laskea järkälettä alas. Hän kiinnitti katseensa laskuvaijereihin.

Mies lopetti paalun laskun, kun huomasi työkaverin joutuneen paalun alle ja näki, kuinka kypärä lensi pois työkaverin päästä. Kuskin mielestä hän ei ollut voinut liukastua, vaan hänen oli täytynyt juosta nopeasti paalun alle.

Mies kuoli välittömästi.

Sakkoja työnjohdolle ja firmoille

Kuolemansyytutkinnassa ei tullut ilmi seikkoja, joiden mukaan mies olisi tahallaan jättäytynyt paalun alle tai että paalu olisi tahallisesti laskettu hänen päälleen.

Käräjäoikeus piti mahdollisena, että mies oli syystä tai toisesta liikkunut lähelle paalua ja jäänyt sen alle, mahdollisesti tiedottomana siitä, että kuski laskee paalun pian nopeasti alas.

Oikeuden mukaan tapaturma olisi todennäköisesti voitu estää työmaan paremmalla turvallisuusohjeistuksella. Käräjäoikeus katsoi, että työmaan yleisjohdon delegoinnissa ja vastuuhenkilön nimeämisessä oli monenlaisia puutteita.

Työnjohtotehtävissä olleet kaksi miestä tuomittiin kumpikin työturvallisuusrikoksesta ja kuolemantuottamuksesta 50 päiväsakkoihin, jotka heidän tuloillaan tekivät 3 400 ja 1 500 euroa. 

Päärakennuttaja tuomittiin työturvallisuusrikoksesta 30 000 euron yhteisösakkoon ja aliurakoitsija 15 000 euron yhteisösakkoon.

Tuomio ei ole vielä lainvoimainen, sillä siitä voi valittaa hovioikeuteen.

Lue myös:

    Uusimmat