Radan kunnostus nopeuttaa Oulu-Helsinki-junia

Tulevassa budjettiriihessä luvatut Pohjanmaanradan kunnostusrahat turvaisivat osaltaan rataosuuden parantamisen jatkamisen niin, että VR tulevaisuudessa saattaisi liikennöidä Oulusta Helsinkiin 4,5 tunnissa nykyisen kuuden sijaan.

Samalla kun junien kulku nopeutuu, muuttuu liikenne myös turvallisemmaksi muun muassa satojen tasoristeysten poistumisen myötä.

Niin sanotun Pohjanmaanradan kunnostus Oulun ja Seinäjoen välillä on jo hyvässä vauhdissa. Liikenneviraston johtaja Harri Ylivillamo kertoo, että perusparannuksen ensimmäinen vaihe on käynnissä.

- Kaiken kaikkiaan projekti maksaa hieman yli 200 miljoonaa euroa. Siinä työt ovat pääsääntöisesti Seinäjoen ja Kokkolan välillä, jossa vanha rata kunnostetaan sekä tehdään palvelutason parantamiseksi toimenpiteitä, tiivistää Ylivillamo.

Rahaa palaa miljoonia

Mutta valtaosa töistä on vielä edessä. Rahaa tarvittaisiin vielä 350 miljoonaa euroa, ensi vuodeksi noin 40 ja sitten vuosittain 70 - 100 miljoonaa 4-5 vuoden aikana.

- Tulevaan kunnostamiseen sisältyy Seinäjoen ja Kokkolan välin töiden loppuunsaattaminen sekä Ylivieskan ja Oulun välin kunnostaminen. Tämän lisäksi on ppp-hankkeena toteutettava Kokkola-Ylivieskan kaksoisraide.

Kaksoisraide pystyisi välittämään noin 200 junaa vuorokaudessa, kun nyt liikennemaksimi on 50 junaa. Ja kun radat paranevat, junien nopeudet nousevat.

- Siellä missä nopea liikenne otetaan käytöön, on poistettava tasoristeykset eli tällä hetkellä Seinäjoelta Kokkolaan on lähes kaikki jo poistettu. Kaksosraiteen rakentamisen myötä seuraavassa vaiheessa Kokkola-Ylivieska-väliltä poistetaan tasoristeyksiä.

Kun Helsingistä pääsee nykyisin nopeimmillaan junalla Ouluun kuudessa tunnissa, arvellaan VR:ssä matka-ajan tulevaisuudessa supistuvan 4,5 tuntiin muun muassa Pohjanmaan radan kunnostuksen myötä.

Katso Hannu Alstan juttu Oulusta

Lue myös:

    Uusimmat