Putous ja Salatut elämät vetonauloina – MTV:llä kaupallisten tv-kanavien alkuvuoden suurimmat katsojaluvut

MTV on kiistatta alkuvuoden ykkönen tv-katselussa mitattuna. Myös MTV Katsomon katselu on ennätysluvuissa.

Monipuolinen kotimainen ohjelmisto ja uutuudet sekä ajankohtaiset ilmiöt ovat kiinnostaneet katsojia. MTV:n tv-kanavien sekä MTV Katsomon menestystä ovat siivittäneet viihdeohjelmat kuten Putous ja Salatut elämät.

Kaupallisissa katseluosuuksissa MTV ylsi lähes 42 prosenttiin (10–54 prime), kun Nelonen Median osuus oli lähes 37 prosenttia. MTV oli katsotuin kaupallinen tv-yhtiö alkuvuonna 2018 (kaikissa myytävissä yli 10-vuotiaissa kohderyhmissä).

Kaupallisissa katseluosuuksissa MTV ylsi yhtiötasolla lähes 42 prosenttiin (10–54 prime), huolimatta muun muassa Discovery Networksin lähettämistä olympialaisista. Nelonen Median osuus primessa oli lähes 37 prosenttia.

MTV3 oli alkuvuonna kaupallisista tv-kanavista katsotuin noin 30 prosentin katseluosuudella (10–54 prime) ja Putous puolestaan Suomen suosituin viihdeohjelma. Putouksen avausjakso on alkuvuoden katsotuin viihdeohjelma (1,17 miljoonaa). Kokonaiskeskikatsojamäärä (kaikki esityskerrat sekä Katsomo-katselu) per jakso on huikeat 1,5 miljoonaa.

Myös Salatut elämät saa tuttuun tapaan huikean yleisön – tv:ssä keskikatsojamäärä on 750 000 per jakso ja Katsomossa noin 90 000.

Kotimainen ohjelmisto kiinnostaa myös muilla MTV:n kanavilla. Kevään ohjelmistossa on nähty suuri määrä ohjelmauutuuksia. Kevään yllättäjä Subilla oli Ina <3 Porno -sarja, jonka ensiesitys Subilla sai 182 000 katsojaa ja tavoitti 463 000 katsojaa. Viikolla 9 Ina <3 porno nousi myös Katsomon suosituimpien ohjelmien joukkoon yli 120 000 startilla.

Subilla Radalla-sarja starttasi myös huippuluvuin 460 000 keskikatsojamäärällä. Avan Kaunis elämä -sarjan ensimmäinen jakso puolestaan sai hienon vastaanoton ja sai kokonaiskeskikatsojamääräksi
630 000 (AVAn ja MTV3:n esitykset).

Myös MTV Katsomossa on alkuvuonna rikottu ennätyksiä. Katsomon käyttö on noin 30 prosentin kasvussa verrattuna viime vuoteen. Katsomossa tehdään noin neljä miljoonaa videostarttia joka viikko ja palvelua käyttää yli puoli miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää viikoittain. Katsotuimmat sisällöt olivat alkuvuonna Salatut elämät, Putous, Yökylässä Maria Veitola ja X Factor Suomi.

MTV:n kanavilla nähdään myös myöhemmin keväällä kotimaisia ohjelmauutuuksia. Maaliskuussa alkavat live-viihdeshow Kingi (17. maaliskuuta, MTV3) ja suora keskusteluohjelma Enbuske, Veitola & Salminen (22. maaliskuuta, MTV3), Suomen paras palomies (29. maaliskuuta, Sub) ja Siskot (12. maaliskuuta, AVA).

Huhtikuun uutuuksia ovat gameshow Versus (6. huhtikuuta, MTV3), Vedetään hatusta (6. huhtikuuta, MTV3), ja Kenen kotona (9. huhtikuuta, AVA).

---

Lähteet: Katsomo-datan lähde: comScore DAx, Tv-lukujen lähde: Finnpanel, TV-mittaritutkimus

Lue myös:

    Uusimmat