PTT: Nelosoluen hinta laskisi ruokakaupassa

Jos nelosoluen myynti kaupoissa sallittaisiin, sen hinta laskisi neljänneksen, kertoo Pellervon taloustutkimuksen (PTT) selvitys. Syynä on jakelukanavan muutos.

Tutkimuksen mukaan nelosoluen myynti kaupoissa säästäisi noin sata pienkauppaa "kuolemalta" ja puolittaisi oluen matkustajatuonnin arvon 100 miljoonasta eurosta. Lisäksi se lisäisi valtion alkoholiverotuloja 54 miljoonaa euroa, sillä hinnan lasku nostaisi nelosoluen kulutusta ja nelosolutta verotetaan korkeammin.

Puhtaan alkoholin kokonaiskulutusta muutos kasvattaisi tutkimuksen mukaan kolme prosenttia. Haittakulutus kasvaisi vajaat kaksi prosenttia.

PTT:n laskelmien mukaan nelosoluen hinnan lasku nostaisi sen osuutta myynnistä 24 prosenttiin. Samalla väkevän alkoholin ja kolmosoluen osuudet laskisivat. Vuonna 2010 nelosoluen osuus vähittäismyynnin arvosta oli kaksi prosenttia.

Tutkimuksen ovat rahoittaneet Päivittäistavarakauppa ry ja Panimoliitto. Aineistona on käytetty alkoholijuomien vähittäismyynnin arvo-, hinta- ja määrätietoja juomaryhmittäin vuosilta 1990-2010.

Nelosoluen alkoholipitoisuus on 4,8–5,8 tilavuusprosenttia. Kolmosoluen alkoholipitoisuus on 3,5–4,7.

(MTV3–STT)

Lue myös:

    Uusimmat