Autotuojat ja -teollisuus ry on huolissaan kuorma-autoissa yleistyneestä ilmiöstä. Ajoneuvojen päästöjä vähentäviä laitteita on kierretty tavalla, joka moninkertaistaa auton päästöt. Laittoman manipuloinnin tarkoituksena on säästää kustannuksissa.
Kuorma-autojen päästömanipuloinnissa on kyse päästöjä vähentävien tehdasasennettujen järjestelmien ohittamisesta tai kiertämisestä. Autotuojat ja -teollisuus ry kertoo tiedotteessaan ilmiön yleistyneen Suomessa.
Manipuloinnin seurauksena esimerkiksi typenoksidi- ja hiukkaspäästöt kasvavat moninkertaisiksi auton alkuperäisiin ja lain vaatimukset täyttäviin päästöihin nähden.
Näin manipulointi toimii
Kuorma-autojen päästöt ovat vähentyneet viime vuosikymmenen aikana merkittävästi, ja uusimmat päästönormit edellyttävätkin autoihin erilaisia pakokaasupäästöjä vähentäviä laitteistoja.
Kaikkein tyypillisimmissä tapauksissa ajoneuvoista puretaan SCR-laitteisto, joka vähentää myrkyllisiä typenoksidipäästöjä yli 90 prosentilla.
Laittoman päästömanipuloinnin taustalla on pyrkimys kustannusten vähentämiseen. Säästöjä syntyy, kun päästöjä vähentäviä laitteita ei tarvitse huoltaa tai autossa ei tarvitse käyttää SCR-laitteiston edellyttämää AdBlue-lisäainetta.
– Kuorma-autovalmistajat ovat investoineet viime vuosina eniten juuri päästöjen vähentämiseen ja turvallisuuden parantamiseen. Uusimmat Euro 6 -päästönormit täyttävissä ajoneuvoissa manipulointi voi nostaa terveydelle haitallisten päästöjen määrän jopa yli kymmenkertaiseksi, kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.