Piilevä yksityiskohta Red Bullin F1-autossa hämmästytti kauden avaustestissä: "Miten he oikein viilentävät sitä?"

Hallitsevan F1-maailmanmestarin Max Verstappenin käskyttämä Red Bull oli odotetusti kauden avaustestipäivän ensimmäisen session nopein auto Bahrainin radalla. Uuden luomuksen sivuponttoonien suunnitteluratkaisu nostatti kulmakarvoja varikolla.

F1-kauden ensimmäinen testipäivä polkaistiin käyntiin Bahrainissa keskiviikkoaamuna, ja tuloslista oli jokseenkin odotetunlainen. Red Bullin Max Verstappen oli radalla ajaneista kymmenestä kuljettajasta nopein yhdellä kierroksella, lähes 0,7 sekunnin erolla Ferrarin Charles Leclerciin.

Aikavertailua kiinnostavampaa uudessa Red Bull -autossa oli kuitenkin suunnitteluratkaisut, joista etenkin sivuponttoonit kiinnittivät asiantuntijoiden huomion. Viime kauden Red Bulliin verrattuna uuden RB20-auton sivuponttoonit olivat huomattavasti kapeammat, mikä herätti kysymyksiä moottoritilaa viilentävistä ilmanottoaukoista.

Muun muassa F1-autojen teknisistä asioista erinomaisesti valveutunut Sky Sportsin varikkotoimittaja Ted Kravitz kiinnitti huomionsa Red Bullin muuttuneeseen ulkonäköön.

– Miten he oikein viilentävät sitä? Miten ilma kulkee sivuponttooneista viilentämään autoa? No, olemme saaneet vastauksemme, Kravitz alusti.

Kravitz opasti Red Bullin suunnittelijoiden Adrian Neweyn johdolla "piilottaneen" ilmanottoaukon sivuponttoonin lipan alle. Eroa viime vuoteen on kuin yöllä ja päivällä, sillä edelliskaudella leveät ilmanottoaukot määrittelivät sivuponttoonien silhuetin edestäpäin katsottuna.

– Nyt he ovat kääntäneet sen ylösalaisin, toisin päin ja päälaelleen. Ponttoonin yläreuna puskee esille ja ilma kulkee todellisuudessa sen alta jäähdyttimiin, Kravitz selosti.

Kravitzin mukaan on selvää, että Red Bull ei enää tarvitse valtavia sivuponttooneja viilentääkseen autoaan. Samaan aikaan suurin osa varikon F1-talleista muistuttaa yhä enemmän Red Bullin viime vuoden autoa, jossa ilmanottoaukot olivat leveät, mikä saattaa tuoda nyt merkittävää aerodynaamista etua energiajuomatallille.

– Se on kuitenkin iso kysymysmerkki – toimiiko se? Kravitz tuumaili.

Avaustestin perusteella Red Bullin vauhti on kunnossa. Lisäksi Verstappen kiersi radan aamupäivän aikana 66 kertaa ilman isompia ongelmia.

Toinen iso puheenaihe Bahrainin varikolla oli vähemmän yllättäen myös Red Bulliin liittyvä. Kohun keskellä oleva Christian Horner operoi tallin pilttuussa tallipäällikön tehtävissä normaaliin tapaansa, vaikka epäasiallisesta käytöksestä syytetyn britin tiedetään olevan tällä hetkellä suuren potku-uhan alla.

Sauberin Valtteri Bottas viihtyi radalla 68 kierrosta ja oli nopeimmalla vedollaan kuskeista seitsemänneksi vauhdikkain.

Suurtalli Mercedeksen vauhti pysyi vielä ainakin aamupäivällä maltillisena. George Russellin (48 kierrosta) käskyttämä hopeanuoli oli yhdellä ratakierroksella vasta porukan kuudes.

F1-avaustestipäivän 1. jakson tulokset:

1. Max Verstappen, Red Bull, 1.32,548 – 66 kierrosta

2. Charles Leclerc, Ferrari, 1.33,247 – 64 k.

3. Fernando Alonso, Aston Martin, 1.33,385 – 77 k. 

4. Oscar Piastri, McLaren, 1.33,658 – 57 k.

5. Yuki Tsunoda, RB, 1.34,136 – 64 k.

6. George Russell, Mercedes, 1.34,230 – 48 k.

7. Valtteri Bottas, Sauber, 1.34,431 – 68 k.

8. Alex Albon, Williams, 1.34,587 – 40 k.

9. Esteban Ocon, Alpine, 1.34,677 – 60 k.

10. Kevin Magnussen, Haas, 1.35,692 – 66 k.

Lue myös:

    Uusimmat