Suomalaiset tuomitsevat rattijuopumuksen, ja hyvä niin, mutta Liikenneturvan mukaan ajokunnosta olisi syytä keskustella laajemminkin.
Liikenneturvan keväällä tekemän kyselyn tulokset paljastavat, että lähes kolmasosa kuljettajista oli ajanut viimeisen vuoden aikana silloinkin, kun ei oikeasti olisi ollut ajokunnossa. Joka kymmenes oli ajanut niin väsyneenä, että oli pelännyt nukahtavansa rattiin.
Liikenneturvan suunnittelija Mia Koski pitää tuloksia huolestuttavina, sillä kuljettajan kuntoon liittyvä taustariski on vaikuttimena jopa 70 prosentissa kuolonkolareista.
– Kuljettajan kunnon merkitys ajamisen turvallisuuteen näyttää kuitenkin olevan tiedossa. Yhdeksän kymmenestä kokee, ettei esimerkiksi väsymystä oteta liikenneriskinä riittävän vakavasti. Yhtä moni pitää tärkeänä sitä, että läheinen tai matkustaja puuttuu, jos tämä huomaa, ettei kuljettajan ajokunto ole kohdallaan, Koski taustoittaa.
Lue myös: Poliisin uusi oikeus tulee tarpeeseen – monella suomalaisella pelottava virhekäsitys alkoholista ja autoilusta
Heikentynyt ajokunto vaikuttaa salakavalasti
Ne kuljettajat, jotka kertoivat Liikenneturvalle ajaneensa silloinkin, kun eivät kokeneet olevansa täydessä ajokunnossa, kertoivat ensisijaiseksi perusteluksi sen, ettei heillä ollut muuta vaihtoehtoa kuin hypätä rattiin.