Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ovatko kitkoilla ajavat parempia kuljettajia? Nastarengaskuskit aiheuttivat 94 prosenttia talvikelien kuolonkolareista

3:39Ovatko kitkoilla ajavat parempia kuljettajia? Nastarenkaiden osuus kuolonkolareissa 94 prosenttiaOvatko kitkoilla ajavat parempia kuljettajia? Kaikista kuolemaan johtaneista talvikelin onnettomuuksista 94 prosenttia aiheutettiin nastarenkailla varustetuilla autoilla.
Julkaistu 28.10.2022 06:31

Ville Järveläinen

Ovatko kitkarenkaat turvallisemmat kuin nastarenkaat vai ovatko kitkoilla ajavat parempia kuljettajia? Asiantuntija kertoo, mikä voi selittää vuosien 2011–2020 kuolonkolaritilastoista paljastunutta eroa.

Kerroimme aiemmin tällä viikolla nastarenkaiden olevan yliedustettuina kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa. Tämä tarkoittaa, että nastarenkaiden osuus kuolonkolareissa on suurempi kuin niiden prosentuaalinen siivu kaikista talvirenkaista.

Vaikka kitkarenkaiden osuus on noussut kuluneen vuosikymmenen aikana 12 prosentista lähes 20 prosenttiin, oli niiden osuus vuosina 2011–2020 tapahtuneista talvikelillä sattuneissa kuolonkolareissa ainoastaan kuusi prosenttia.

Artikkeli jatkuu tilastografiikan alla.

renkaat kelin mukaan
Talvikaudella aiheutetut kuolonkolarit talvirengastyypin mukaan.Renkaat kelin mukaan

Liikenneturvan tiimipäällikkö Tomi Niemi vieraili tiistaina Viiden jälkeen -ohjelmassa kertomassa, mistä erot voivat johtua. Hän vastasi myös kysymykseen, voiko tilastoista tehdä päätelmän, että kitkarenkaat olisivat nastarenkaita turvallisemmat.

– Ihan näin suoraa johtopäätöstä en lähde vetämään, Niemi sanoo, mutta luettelee useita mahdollisia syitä, jotka voivat selittää ilmiötä.

Mistä nastarenkaiden huomattavasti suurempi suhteellinen osuus kuolonkolareissa voi johtua? Ovatko kitkarenkailla ajavat parempia kuljettajia? Miksi kaikki kitkarenkaat eivät sovellu Suomen olosuhteisiin? Katso asiantuntijan vastaukset artikkelin yläpuolella olevalta videolta.

Lue myös: Ovatko kitkat paremmat kuin nastat? Tästä tiedät, kummat omaan autoon kannattaa valita

Viiden jälkeen kainaloboksikuva

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 17.00 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live. 

Lisää aiheesta:

Näin kävisi liikenneturvallisuudelle, jos kitkarenkaiden määrä tuplaantuisiHelsingin kaupunki ei luovuta – listasi tukun syitä, miksi nastarenkaat joutaisivat romukoppaanKiinnostava havainto: Kitkarenkailla ajetaan paljon vähemmän kuolonkolareita kuin voisi kuvitella – tässäkö selitys?Sattuuko kitkoilla ajaville enemmän vahinkoja kuin nastakuskeille?Kummat kannattaa valita, nasta- vai kitkarenkaat?Rengasfirma pelkää: Talvirengaspakon lievennyksellä vakavia seurauksia
LiikenneLiikenneturvallisuusRenkaatViiden jälkeenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 6.12.11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."

  • 6.12.10:12
    Kela

    Lasse Lehtoseen on saatu yhteys

  • 5.12.21:48
    Kela

    Lasse Lehtosen paluu työmatkalta Brysselistä keskeytyi – tämä tiedetään

  • 5.12.19:25
    Taksit

    Bolt taksamittareista: Paluu menneisyyteen

  • 5.12.11:17
    Autokoulu

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä