Mainos

Onko tässä tulevien Skoda-mallien hintakatto? "Jos kolme tai neljä brändiä kilpailee samoista ostajista..."

0:20
Skoda julkaisi ensimmäiset konseptiluonnokset tulevasta Octaviasta.

Skoda saattaa tulevaisuudessa keskittyä vain huomattavasti nykyistä halvempiin autoihin, jotta se ei liikaa vaikuttaisi esimerkiksi Seatin myyntilukuihin.

Volkswagen-konsernin johtajien puheet Skodan brändäämisestä halpa-automerkiksi on aiheuttanut levottomuutta tšekkimerkin tehtailla. Nyt Skodan toimitusjohtaja Bernhard Maier on rauhoitellut työntekijöitä sisäisellä kirjeellä.

Viestin nähneen Automotive News Europen toimittajan mukaan Maier kirjoittaa, että Skodan brändiarvot – autojen avarat sisätilat, niiden toiminnallisuus, rahalle saatava vastine ja edistyksellinen muotoilu – ”eivät muutu tulevaisuudessa”.

Aiemmin on kerrottu, että VW-konserni haluaisi erottaa eri merkkinsä selkeämmin toisistaan. Skodasta aiotaan mahdollisesti brändätä halpa-auto Itä-Euroopan markkinoille, missä se kilpailisi esimerkiksi Dacian kanssa.

Maier yrittää rauhoittaa tunnelmia kirjoittamalla, että brändien position tarkistaminen on monimerkkivalmistajalle normaalia toimintaa.

Sen sijaan Süddeutsche Zeitung -lehdessä lokakuussa julkaistu juttu tuskin rauhoittaa Skodan työntekijöitä. Lehden mukaan VW-konsernin toimitusjohtaja Herbert Diess haluaa vahvistaa erityisesti Volkswagen-brändiä vähentämällä kilpailua Skodan ja Seatin kanssa.

– Jos kolme tai neljä brändiä kilpailee samoista ostajista samanlaisilla tuotteilla, kaikki brändit kärsivät, sanoo Diess.

Süddeutsche Zeitungin mukaan suurin häviäjä merkkien uudelleenasemoinnissa olisi Skoda. Se keskittyisi tekemään autoja, jotka maksaisivat 10 000–20 000 euroa. Toisaalta merkin lippulaivan Superbin valmistusta ei oltaisi välittömästi lopettamassa.

​​​Skoda on viime vuosina ollut VW-konsernin tuloskone. Se on pystynyt pitämään kustannukset kurissa käyttämällä konsernin tekniikkaa. Lisäksi valmistuskustannukset Tšekissä ovat pienemmät kuin Saksassa. Tämän vuoden tammi-kesäkuussa Skodan maailmanlaajuinen myynti kasvoi lähes kymmenen prosenttia.

Automotive News Europen mukaan Skodan menestys on tuonut sille voimakkaita vihollisia VW-konsernin sisällä. Esimerkiksi konsernin hallintoneuvostossa työntekijöiden edustajana istuva Bernd Osterloh on aiemmin vaatinut, että Skoda ei saisi käyttää Volkswagenin uusinta tekniikkaa.

Suomeen Skodaa tuo Helkama-Auto. Sen toimitusjohtajan Maija Koskelan mukaan Skodalla on selkeä asema VW-konsernin merkkien joukossa ja sen asema Suomessa on vahva.

– Luonnollisesti konsernissa hyödynnetään synergiaetuja eri merkkien välillä ja näin ollen pystytään toiminnoissa kehittymään entistä vaikuttavammaksi ja tehokkaammaksi, Koskela kertoo.​​​​​​​

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja