Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko tässä tulevien Skoda-mallien hintakatto? "Jos kolme tai neljä brändiä kilpailee samoista ostajista..."

0:20Skoda julkaisi ensimmäiset kuvat tulevasta OctaviastaSkoda julkaisi ensimmäiset konseptiluonnokset tulevasta Octaviasta.
Julkaistu 22.10.2019 14:04

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Skoda saattaa tulevaisuudessa keskittyä vain huomattavasti nykyistä halvempiin autoihin, jotta se ei liikaa vaikuttaisi esimerkiksi Seatin myyntilukuihin.

Volkswagen-konsernin johtajien puheet Skodan brändäämisestä halpa-automerkiksi on aiheuttanut levottomuutta tšekkimerkin tehtailla. Nyt Skodan toimitusjohtaja Bernhard Maier on rauhoitellut työntekijöitä sisäisellä kirjeellä.

Viestin nähneen Automotive News Europen toimittajan mukaan Maier kirjoittaa, että Skodan brändiarvot – autojen avarat sisätilat, niiden toiminnallisuus, rahalle saatava vastine ja edistyksellinen muotoilu – ”eivät muutu tulevaisuudessa”.

Aiemmin on kerrottu, että VW-konserni haluaisi erottaa eri merkkinsä selkeämmin toisistaan. Skodasta aiotaan mahdollisesti brändätä halpa-auto Itä-Euroopan markkinoille, missä se kilpailisi esimerkiksi Dacian kanssa.

Maier yrittää rauhoittaa tunnelmia kirjoittamalla, että brändien position tarkistaminen on monimerkkivalmistajalle normaalia toimintaa.

Sen sijaan Süddeutsche Zeitung -lehdessä lokakuussa julkaistu juttu tuskin rauhoittaa Skodan työntekijöitä. Lehden mukaan VW-konsernin toimitusjohtaja Herbert Diess haluaa vahvistaa erityisesti Volkswagen-brändiä vähentämällä kilpailua Skodan ja Seatin kanssa.

– Jos kolme tai neljä brändiä kilpailee samoista ostajista samanlaisilla tuotteilla, kaikki brändit kärsivät, sanoo Diess.

Süddeutsche Zeitungin mukaan suurin häviäjä merkkien uudelleenasemoinnissa olisi Skoda. Se keskittyisi tekemään autoja, jotka maksaisivat 10 000–20 000 euroa. Toisaalta merkin lippulaivan Superbin valmistusta ei oltaisi välittömästi lopettamassa.

​​​Skoda on viime vuosina ollut VW-konsernin tuloskone. Se on pystynyt pitämään kustannukset kurissa käyttämällä konsernin tekniikkaa. Lisäksi valmistuskustannukset Tšekissä ovat pienemmät kuin Saksassa. Tämän vuoden tammi-kesäkuussa Skodan maailmanlaajuinen myynti kasvoi lähes kymmenen prosenttia.

Automotive News Europen mukaan Skodan menestys on tuonut sille voimakkaita vihollisia VW-konsernin sisällä. Esimerkiksi konsernin hallintoneuvostossa työntekijöiden edustajana istuva Bernd Osterloh on aiemmin vaatinut, että Skoda ei saisi käyttää Volkswagenin uusinta tekniikkaa.

Suomeen Skodaa tuo Helkama-Auto. Sen toimitusjohtajan Maija Koskelan mukaan Skodalla on selkeä asema VW-konsernin merkkien joukossa ja sen asema Suomessa on vahva.

– Luonnollisesti konsernissa hyödynnetään synergiaetuja eri merkkien välillä ja näin ollen pystytään toiminnoissa kehittymään entistä vaikuttavammaksi ja tehokkaammaksi, Koskela kertoo.​​​​​​​

Lue myös: Tehdäänkö Skodasta Dacian kilpailija premiumia riisumalla? "Voisi keskittyä Itä-Euroopan markkinoille"

Lisää aiheesta:

Mitä tapahtuu Volkkareille, Seateille ja Skodille? Muutoksia luvassa: "Olemme tuhlanneet liikaa aikaa siihen, että..."Tässä pelissä Volkswagenilla riittää petrattavaa, mikäli se aikoo oikeasti haastaa TeslanOnko Volkkari kateellinen ”halpismerkkinsä” menestyksestä?Mitä tapahtuu Suomessa valmistettavalle A-sarjalle? Mersu aikoo keskittyä edustusautoihin ja katumaastureihinYksi Volkkarin historian tärkeimmistä autoista vaarassa myöhästyä jopa vuodella? Yli 10 000 työntekijää ratkoo mystisiä ongelmiaTehdäänkö Skodasta Dacian kilpailija premiumia riisumalla? "Voisi keskittyä Itä-Euroopan markkinoille"
AutotAutoteollisuusVolkswagenSkodaSeatLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa