Skoda saattaa tulevaisuudessa keskittyä vain huomattavasti nykyistä halvempiin autoihin, jotta se ei liikaa vaikuttaisi esimerkiksi Seatin myyntilukuihin.
Volkswagen-konsernin johtajien puheet Skodan brändäämisestä halpa-automerkiksi on aiheuttanut levottomuutta tšekkimerkin tehtailla. Nyt Skodan toimitusjohtaja Bernhard Maier on rauhoitellut työntekijöitä sisäisellä kirjeellä.
Viestin nähneen Automotive News Europen toimittajan mukaan Maier kirjoittaa, että Skodan brändiarvot – autojen avarat sisätilat, niiden toiminnallisuus, rahalle saatava vastine ja edistyksellinen muotoilu – ”eivät muutu tulevaisuudessa”.
Aiemmin on kerrottu, että VW-konserni haluaisi erottaa eri merkkinsä selkeämmin toisistaan. Skodasta aiotaan mahdollisesti brändätä halpa-auto Itä-Euroopan markkinoille, missä se kilpailisi esimerkiksi Dacian kanssa.
Maier yrittää rauhoittaa tunnelmia kirjoittamalla, että brändien position tarkistaminen on monimerkkivalmistajalle normaalia toimintaa.
Sen sijaan Süddeutsche Zeitung -lehdessä lokakuussa julkaistu juttu tuskin rauhoittaa Skodan työntekijöitä. Lehden mukaan VW-konsernin toimitusjohtaja Herbert Diess haluaa vahvistaa erityisesti Volkswagen-brändiä vähentämällä kilpailua Skodan ja Seatin kanssa.
– Jos kolme tai neljä brändiä kilpailee samoista ostajista samanlaisilla tuotteilla, kaikki brändit kärsivät, sanoo Diess.
Süddeutsche Zeitungin mukaan suurin häviäjä merkkien uudelleenasemoinnissa olisi Skoda. Se keskittyisi tekemään autoja, jotka maksaisivat 10 000–20 000 euroa. Toisaalta merkin lippulaivan Superbin valmistusta ei oltaisi välittömästi lopettamassa.