Onko tässä mitään järkeä? VR:n hinnoittelu hämmentää

VR:n verkkokaupan hinnoittelu on niin monimutkainen, että satunnaiselta raidematkailijalta menee huomattavan pitkä aika halvimman hinnan selvittämiseen.

VR:n verkkopalvelun etusivu pursuaa erilaisia tarjouksia: on SuperSäästöä, alelähtöjä, edullisia ennakkolippuja ja äkkilähtöjä.

Kaukoliikenteen hinnat vaihtelevat hankinnan ajoituksesta riippuen. Nopeat syövät hitaat tässäkin asiassa. Mitä suunnitelmallisempi matkustaja on, sitä halvemmalla hän pääsee. Matkalippujen hinnat kallistuvat reippaasti sitä mukaa, mitä lähemmäksi lähtöpäivä tulee.

Normaalin junalipun esimerkiksi Helsinki–Oulu -välille saa halvimmillaan niinkin edullisesti kuin 22 eurolla.

Tämä ei edes edellytä erityisiä kanta-asiakasrekisteröitymisiä. Kun lähtöpäivä lähenee, halvimmasta eko-luokan lipustakin joutuu pulittamaan lähes 100 euroa.

Lyhyempi matka, kalliimpi hinta?

Hinnoittelusta löytyy myös outo yksityiskohta: jos erehtyy ostamaan lipun täsmälleen samasta Helsinki–Oulu -junasta lyhyemmällä etapille jäädäkseen junasta esimerkiksi jo Ylivieskan asemalla, joutuu lipusta maksamaan yli tuplahinnan, vaikka tekee lyhyemmän matkan.

VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhasen mukaan kyseessä voi tässä tapauksessa olla erikoistarjouslippu.

– Silloin on mahdollista, että pidempien välien lippu on huomattavasti halvempi, koska erilaisia erikoistarjouksia tehdään paljon yhteysvälikohtaisesti. Ennakkolippujen, peruslippujen ja joustavien lippujen osalta perushinta on periaatteessa suhteutettu myös matkan pituuteen, tosin myös näihin voi sisältyä erikoistarjouksia, Vanhanen sanoo.

– Lisäksi on huomioitava, että hinnoittelu perustuu myös junakohtaiseen kysyntään ja siinä huomioidaan myös pitkän reitin junalla se, kuinka kysytty juna on eri yhteysväleillä reitin varrella.

VR on uudistanut hinnoitteluaan kysyntäpohjaiseksi vuodesta 2011 alkaen. Uudistus on VR:n mukaan lähtenyt liikkeelle asiakkaiden toiveesta ja kilpailutilanteessa tapahtuneista muutoksista.

– Entisten staattisempien hintojen sijaan on nyt asiakkaille tarjolla monenlaisia vaihtoehtoja, joista kukin voi valita itselleen parhaiten sopivan. Vastaavanlaista hinnoittelutapaa on jo pitkään yleisesti käytetty lentoliikenteessä, hotelleissa sekä muissa Euroopan rautatieyhtiöissä.

Supersäästöä vai säätöä?

Hintasoppa muuttuu entistä sekavammaksi, kun erilaiset kesätarjoukset lisätään kuvaan. VR:n maksuttomaan palveluun rekisteröityneet eli ns. veturilaiset voivat esimerkiksi ostaa heinäkuun lopulla tiettyjä reittejä Supersäästöllä viiden euron hintaan. Tarjousreittejä on kaikkiaan 20.

Esimerkkimatkan Helsingistä Ouluun voisi ostaa yhdistelemällä Supersäästöön kuuluvat Helsinki- Tampere-, Seinäjoki-Kokkola- ja Ylivieska-Oulu-reitit yhteensä 15 eurolla ja ostamalla lisäksi puuttuvat välit Tampere-Seinäjoki ja Kokkola-Ylivieska muutamalla kympillä. Näin Helsinki-Oulu-junalipun saisi huomattavasti normaalia eko-luokan lippua halvemmalla.

Ainoa vain, että matkalipun hankinta on tällä tavalla kohtuuttoman suuri vaiva. Supersäästöstä tulee helposti supersäätöä, kun taloustarkka matkustaja sovittelee kaikki matkalippunsa samaan junavuoroon. Lisähaastetta palapeliin tuo se, että Supersäästö-hinta ei ole voimassa tarjousreitin kaikilla vuoroilla. 

Mutta koska muutama kymppi on monelle paljon rahaa, niitäkin varmasti riittää, jotka eivät laske vaivallensa hintaa.

VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen, onko tässä hinnoittelussa mitään järkeä? 

– Rahaa säästääkseen joutuu monissa ostoksissa yleensä näkemään hieman enemmän vaivaa. Myös perushintaisia tuotteita on aina tarjolla. Näin VR:lläkin, Vanhanen sanoo.

– Tässä toimitaan samoilla periaatteilla kuin muussakin liike-elämässä. Usein tulee eteen tilanteita, että on juuri ostanut jonkun tuotteen ja seuraavana päivänä sama tuote onkin erikoistarjouksessa

Piti siitä tai ei, alati muuttuvaan hintaviidakkoon on silti aiheellista tottua. Koko kauden voimassa olevat hinnat ovat menneisyyttä myös junaliikenteessä. VR:n hinnat elävät Vanhasen mukaan jatkossakin kysynnän, tarjonnan ja kilpailun mukaan.


Lue myös:

    Uusimmat